Nyheter
Skroter fellesprosjekt om arbeidstidsordninger for lærere
KS og lærerorganisasjonene klarte ikke å bli enige om innretningen på et forskningsprosjekt som skulle undersøke arbeidstidsordninger for lærere. Nå kjører KS sitt eget løp.Striden om lærernes arbeidstid
I januar 2022 ble KS og lærerorganisasjonene enige om å framskaffe et felles kunnskapsgrunnlag for kommende forhandlinger av arbeidstidsavtalen for undervisningspersonell. Etter halvannet år kaster partene inn håndkleet.
Først brukte partene åtte måneder på å enes om utlysningsteksten til konkurransen om oppdraget. Så, etter å ha intervjuet sju tilbydere, klarte ikke partene å bli enige om hvilket forskningsmiljø som best kunne svare ut oppdraget.
16. mai konkluderte styringsgruppa for fellesprosjektet at det var best å gå hver til sitt.
– Det er selvfølgelig uheldig. Vi hadde mange møter og gode diskusjoner om kravspesifikasjonen. Det har vært en veldig grundig prosess. Jeg tror alle som har vært involvert, synes det var litt leit at vi ikke klarte å enes om hvem som skulle gjøre oppdraget, sier avdelingsdirektør Hege Mygland i KS' avdeling for arbeidsliv og forhandling.
Hun vil ikke gå nærmere inn på hva uenigheten besto i.
Lager eget prosjekt
Nå vil KS lage sitt eget forskningsprosjekt. Målet er å finne ut hvordan arbeidstidsavtalen praktiseres ute i skolene, hvilke erfaringer skolelederne og skoleeierne har, og hva de mener KS bør jobbe for når det gjelder endringer i arbeidstidsavtalen framover.
Sist det ble gjennomført tilsvarende undersøkelse, var i 2017.
– Vi gjør en undersøkelse på egen hånd. Jeg har fått forståelsen av at Utdanningsforbundet vil gjøre det samme, sier Mygland.
Forrige uke ble KS' hovedstyre orientert om at administrasjonen vil bruke den ene millionen som tidligere var satt av til fellesprosjektet, til å gjennomføre et eget forskningsprosjekt. I tillegg omdisponerer KS-administrasjonen 500.000 kroner, slik at totalsummen blir 1,5 millioner kroner.
Klar til forhandlingsstart
Prosjektet er tenkt gjennomført i to faser: først en spørreundersøkelse til skoleeiere og skoleledere, og deretter casestudier. KS' mål er å ha prosjektet ferdig før forhandlingene om særavtalen starter høsten 2025.
– Tror du resultatene fra KS' undersøkelse vil bli anerkjent av de øvrige partene?
– Nå skal vi velge et forskningsmiljø som kan utføre en utredning på vegne av oss. Det er ikke det samme som om vi hadde gjennomført en spørreundersøkelse for egen kjøl. Jeg regner med at de andre partene vil se på resultatene med interesse, akkurat som vi vil være interessert i resultatene fra deres undersøkelse, sier Mygland.
Ordknappe organisasjoner
Kommunal Rapport har kontaktet Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag, Skolenes landsforbund og Skolelederforbundet for å høre deres syn.
Ingen i Utdanningsforbundet vil la seg intervjue i saken, eller svare på spørsmål om hva uenigheten besto i, hva de tenker om troverdigheten til KS' framtidige forskningsprosjekt eller hvorvidt Utdanningsforbundet vil lage sin egen undersøkelse.
Via kommunikasjonsavdelingen får Kommunal Rapport en ferdig uttalelse på e-post, som vi blir anmodet om å tillegge forbundets forhandlingssjef Aina Beate Skjefstad Andersen:
«Etter nøye vurderinger er partene blitt enige om ikke å gå videre med felles FOU om SFS 2213, arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet, jf. protokoll fra januar 2022. Partene er enige om at det hadde vært ønskelig med et felles kunnskapsgrunnlag, men det har vist seg for utfordrende å enes om innretningen på et slikt felles prosjekt. Partene fortsetter dialogen for å skape gjensidig forståelse for arbeidstidsavtalen fram mot forhandlingene høsten 2025.»
Kommunikasjonsrådgiver Morten Sælensminde i Skolelederforbundet sier at forbundet ikke har annen kommentar enn at partene ikke klarte å bli enige. Han sier at Skolelederforbundet neppe vil lage en egen undersøkelse, da de øvrige partene har større interesse i spørsmålet.
Norsk Lektorlag og Skolenes landsforbund har ikke gitt tilbakemelding.