Nyheter

Styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen, råder folkevalgte som vurderer mistillitsforslag mot kommunedirektøren om å tenke seg om.
Styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen, råder folkevalgte som vurderer mistillitsforslag mot kommunedirektøren om å tenke seg om.

KS om mistillit: – Kan ikke brukes for å fjerne en ansatt kommunedirektør

Styreleder Gunn Marit Helgesen i KS råder folkevalgte til å tenke seg om, før de fremmer mistillitsforslag mot kommunedirektøren i Kragerø.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ser at det av og til reises mistillitsforslag i kommunestyret mot kommunedirektøren. Dette fraråder vi, og vi råder folkevalgte som vurderer dette å tenke seg om. Et mistillitsforslag har ingenting å gjøre i arbeidsforholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og kommunedirektøren som arbeidstaker, sier Helgesen.

I forrige uke foreslo utvalgsleder Henriette Fluer Vikre (Frp) i Kragerø at ordføreren skulle avklare om kommunedirektør Dag Willien Eriksen hadde kommunestyrets tillit fram mot neste kommunestyremøte. Slik ble det ikke.

I stedet ble formannskapet enig om å be kommunestyret nedsette et bredt utvalg som skal vurdere topplederens håndtering av krisen i byggesaksavdelingen. Det ville ikke kommunestyret.

Ikke i tråd med loven

Advokatene i KS vurderer at med mindre kommunedirektøren har inngått en forhåndsavtale om å frasi seg stillingsvernet mot etterlønn, så har en kommunedirektør det samme oppsigelsesvernet som andre arbeidstakere. 

Dette betyr at kommunen ikke kan gå til oppsigelse av kommunedirektør uten at det bygger på et saklig grunnlag etter arbeidsmiljøloven § 15–7 og følger saksbehandlingsreglene i arbeidsmiljøloven og forvaltningsloven, herunder forhåndsvarsel om oppsigelse og innkalling til drøftingsmøte.

– En votering om mistillit vil oppfattes som et vedtak om oppsigelse, men vedtaket vil være ugyldig og ikke i tråd med loven. Det kan dermed gi grunnlag for et krav på erstatning mot kommunen, sier Helgesen.

Ikke saklig grunnlag

KS-lederen presiserer at manglende tillit ikke alene gir et saklig grunnlag for oppsigelse.

– Kommunedirektørens stillingsvern innebærer at det er et krav om at kommunedirektøren har misligholdt sin arbeidsavtale på en slik måte at det gir et objektivt og etterprøvbart grunnlag for at kommunestyret ikke lengre har tillit. Dette gjelder selv om det kan stilles særlige krav til en toppleder, sier Helgesen.

Ifølge Helgesen ser KS at en del kommuner med formannskapsmodell låner elementer fra parlamentarisme. 

– Mistillitsforslag er knyttet til parlamentarismen, og i kommunesektoren er dette forbeholdt kommuner og fylkeskommuner med et parlamentarisk styringsform. Dette slås fast av kommuneloven. Dette verktøyet kan ikke brukes for å fjerne en ansatt kommunedirektør, sier Helgesen.

Ansatt på åremål

Kommunedirektør Willien Eriksen opplyser til Kommunal Rapport at han ikke har sagt fra seg stillingsvernet i arbeidsavtalen. Han er ansatt på et seksårig åremål, og begynte i jobben 1. september 2021. 

Selv om det er avtalt åremål, vil kommunestyret kunne si opp topplederen i åremålsperioden. Det forutsetter at vilkårene for oppsigelse etter arbeidsmiljølovens § 15–7 er oppfylt.

Powered by Labrador CMS