Nyheter

Mona Søbyskogen, nestleder i Skolelederforbundet, mener regjeringen burde ventet med å gi nasjonale råd om restriksjoner for mobilbruk i skolen.
Mona Søbyskogen, nestleder i Skolelederforbundet, mener regjeringen burde ventet med å gi nasjonale råd om restriksjoner for mobilbruk i skolen.

– Regjeringen burde ventet med mobilråd

Kunnskapsministeren burde ventet med mobilanbefaling til skjermbrukutvalget er ferdigjobbet, mener nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.Dette er Utdanningsdirektoratets anbefalinger:

Publisert Sist oppdatert

Allerede da hun tiltrådte som statsråd ba kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) Utdanningsdirektoratet om å komme med en nasjonal anbefaling knyttet til mobiltelefon i skolen. Onsdag kom fasiten, og reaksjonene har vært delte. 

Ifølge Utdanningsdirektoratets nettsider er arbeidet til skjermbrukutvalget en del av kunnskapsgrunnlaget bak anbefalingen om å strengt regulere mobilbruk i skoletiden. Skjermbrukutvalget skal etter planen avslutte sitt arbeid først i november.

Kunnskapsministeren burde ventet, mener nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.

– Det ville vært fornuftig å vente til november. Skjermbrukutvalget har kommet med to uttalelser før jul, men det har ikke konkludert endelig, sier Søbyskogen.

Dette er Utdanningsdirektoratets anbefalinger:

Barneskolen

  • Udir anbefaler å strengt regulere bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i undervisningen og friminuttene på barneskolen (1.-7. trinn).
  • Elevenes modenhet, sosiale kompetanse og evne til selvregulering er lavest tidlig i skoleløpet. For å skape ro og orden og et trygt og godt skolemiljø, er det derfor ekstra behov for tydelige og forutsigbare regler for smartklokke- og mobiltelefonbruk på barneskolen (1. – 7. trinn).

Ungdomsskolen

  • Udir anbefaler å strengt regulere bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i undervisningen i ungdomsskolen (8. – 10. trinn), og at det som hovedregel bør være mobilfritt også i friminuttene.
  • Selv om elevene på ungdomsskolen er eldre enn barneskoleelevene, tilsier hensynet til færre forstyrrelser og styrket skolemiljø, streng regulering.

Videregående skole

  • Udir anbefaler å strengt regulere bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i undervisningstiden i videregående skole. En streng inngripen i friminutt og pauser vil etter vårt syn ikke være proporsjonal, av hensyn til elevenes modenhet og alder.
  • Hensynet til et styrket lærings- og skolemiljø kan likevel begrunne enkelte restriksjoner også i friminutt.
  • Videregående skole er et sammensatt skoleslag, med flere ulike utdanningsprogram. En regulering må ta høyde for at lærer vurderer at elever kan ha behov for tilgang til private mobiltelefoner eller smartklokker under opplæringen, og dette bør tas med i vurderingen når man fastsetter regulering gjennom ordensreglementet lokalt, så lenge det er i tråd med gratisprinsippet.

Misliker detaljstyring

Nestlederen sier at Skolelederforbundet generelt ikke er glade i detaljstyring fra politikere når skolevesenet nå står overfor en ny opplæringslov. Den skal tre i kraft fra august i år. Søbyskogen sier et er dårlig timing å komme med streng regulering nå.

– Dette blir flagget som et mobilforbud. Men det handler om samarbeid mellom elever og skole om ordensregler, slik det går fram av den nye opplæringslovens kapittel 10. Vi er opptatt av at retningslinjer skal være lokalt forankret på den enkelte skole, og ikke utarbeides av kommunestyre eller regjering, sier Søbyskogen.

Hun synes å ha registrert at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) betrakter mobilforbud som en løsning mot alt som er galt i norsk skole: sviktende lærelyst, prestasjoner og PISA-resultater.

– Jeg er ikke uenig i at skolen skal regulere mobilbruk i klasserommet. Men restriksjoner på mobilbruk løser ikke alt, sier Søbyskogen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) svarer i en e-post via kommunikasjonsavdelingen at vi har tilstrekkelig med kunnskap om mobilbruk i skolen. 

– Utdanningsdirektoratet har kommet med en kunnskapsbasert anbefaling. Jeg har møtt mange rektorer, lærere og foreldre de siste månedene som har ønsket seg en klar anbefaling og støtte til hvordan de kan regulere elevenes mobilbruk på skolen. Nå har de endelig fått den støtten de har etterlyst, skriver Nordtun.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) mener Utdanningsdirektoratet har kommet med en kunnskapsbasert anbefaling.

KS: Positive

KS er positive til at Utdanningsdirektoratet har kommet med en anbefaling om mobilbruk i skolen. Kristin Holm Jensen, avdelingsdirektør for oppvekst, kultur og utdanning i KS, skriver i en e-post at kommunene selv må vurdere om og hvordan de vil følge opp gjennom lokale forskrifter.

– Det bør bygge på god dialog med elever, foreldre, lærere og skoleledere. Det betyr at det fortsatt er rom for lokale variasjoner, skriver hun.

Holm Jensen tror ikke at regulering av mobilbruk alene vil løse noen av de problemene Nessa Nordtun har pekt på, som konsentrasjon, læringsproblemer og svake skoleresultater.

– Reguleringen av mobilbruk er et av flere tiltak for å styrke læring og trivsel i skolen. I tillegg må vi blant annet sørge for at lærere og skoleledere har tid og ressurser til å iverksette nye læreplaner, og til å utvikle skolen sammen med folkevalgte og fagfolk lokalt, skriver hun.

– Vi må også styrke laget rundt barn og unge, og mobilisere lokalsamfunnet til å bidra til et mer inkluderende fellesskap der elevene trives og lærer, legger Holm Jensen til.

Powered by Labrador CMS