– Man har latt dyktige rektorer og lærere få prøve ut grep som de selv har ment var viktige, og det har gitt resultater, sier professor Harald Baldersheim ved Universitetet i Oslo. Arkivfoto: Magnus Knutsen Bjørke
– Man har latt dyktige rektorer og lærere få prøve ut grep som de selv har ment var viktige, og det har gitt resultater, sier professor Harald Baldersheim ved Universitetet i Oslo. Arkivfoto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Bedre resultater i skolen uten politisk innblanding

Landets mest framgangsrike skolekommuner overlater skolene til seg selv, ifølge KS-støttet masteroppgave.

– Kommuner som ligger under landsgjennomsnittet på nasjonale prøver, er samtidig de som kan presentere de største forbedringene i grunnskolen, sier Ola Vassli.

I en nylig avlagt mastergrad ved Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO) undersøker Vassli årsakene til framgang på nasjonale prøver. Vassli er selv lærer og har gjort dybdeintervjuer med rektorer og skolesjefer i 16 kommuner som varierer i forhold til geografi, folketall og ressurser.