Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

En møteplass for hele bygda

Allerede før klokka 10 drar folk i butikkdøra. Det er kaffegjengen som skal inn for å prate, og kanskje handle litt. For nærbutikken på Enebakkneset har mange funksjoner.

Det er travelt om morgenen for Unni Hunes og Lisbet Strønes. De skal koke kaffe, steke pizza og boller, og rydde på plass varer. Butikken åpner klokka 10.00, og da er trofaste kunder på plass. Butikken på Enebakkneset er en møteplass for hele bygda, som teller 250 hus. Den eldre garde er her daglig, gjerne flere ganger om dagen. Kaffe og småkaker står klar. Førstemann inn er 83-årige Yngvar Engebretsen.

- Det er veldig svært for et lite sted å ha en sånn butikk. Jeg reiser aldri innover lenger. Der er det bare parkeringsproblemer, sier han og nikker mot sentrale strøk.

Kaffekroken står rett innenfor døra. Der står også håndverksprodukter fra lokale brukskunstnere. Det er malte figurer med små visdomsord. «Alt som ikke kan gjøres med traktor er kjærringærbe», for eksempel.

ICA Nær på Enebakkneset ligger fem mil fra Oslo ved Øyeren i Fet kommune. Av butikkene som er med i Merkur-programmet er det den som ligger nærmest hovedstaden. For de fleste butikkene ligger godt utenfor allfarvei, som for eksempel den som i forrige uke ble kåret til årets bygdebutikk: Nærbutikken på Svanøy i Flora kommune.

Alt på ett sted

På Enebakkneset kan kundene få kjøpt frimerker og hentet pakker. Butikken har miniapotek og bensinpumpe. Butikken er også en møteplass utenom stengetid. Et par ganger i året har de pizzatreff hvor nesten 100 personer er innom. Julegrantenning skjer ved butikken i et arrangement sammen med velforeningen. En gang i måneden stopper bibliotekbussen på plassen utenfor.

- Hver jul kjører de ansatte ut blomster til alle oss som bor på Enebakkneset. Så det er flott, vet du, sier Engebretsen, og setter seg i kaffekroken. Etter en stund får han selskap av sønnen, Kjetil Engebretsen, og før klokka er halv elleve sitter fem, seks mann rundt bordet. De fleste pensjonister. Andre, som Gunnar Hallangen, er innom med traktoren og et lass sagflis som skal videre til en rideskole. Han tar en kaffe og løser verdensproblemer før han drar videre.

Ole Sundby kommer innom og kjøper blomster til sønnen som har kommet hjem fra sykehus. Han slår seg ned hos kaffevennene.

- Det kan nå være nyttig og å komme innom her. Vi får høre litt hva som skjer, og får et og annet tips om hvordan man kan løse problemer, sier Sundby. Dette er dagens første butikkbesøk, men han stikker nok innom senere på dagen også.

- Dette er den beste butikken på hele Romerike, skryter han, og ingen rundt bordet sier han imot.

Flere av de eldre husker bestefaren til han som eier butikken, og som satt i kassa til han var over 90 år.

- Jeg kan huske han holdt på å miste tippinga fordi omsetningen var for liten. Da tippa han selv så mye at han fikk fortsette som kommisjonær, smiler Engebretsen. Tipping har nærbutikken fremdeles, og Merkur-programmet har fått en særavtale med Norsk Tipping slik at småbutikker også kan ha tipping.

Nyttig for bygda

Butikken på Enebakkneset fungerer nettopp slik en Merkur-butikk skal. Den er nyttig for bygda. Damene som er ansatt i butikken er fra nærmiljøet, og gjennom Merkur har også kjøpmannen selv fått litt tips om hvordan han skal få det til å gå rundt.

- Tilleggstjenestene er helt avgjørende. Hvis folk likevel må inn til Lillestrøm for å poste brev eller fylle bensin, så handler de jo der i samme slengen, sier eier Rune Smådal. Viktig er det også å være med i en kjede. Før fikk bare de store butikkene prisfordeler. Nå får også de små nyte godt av dette.

Smådal bor selv i annen etasje i butikken, og hans bestefar drev butikk her til 1983. Så var lokalet leid ut en stund før Smådal i 1993 fant ut at han ville drive butikk selv.

Smådal selv jobber for forsikringsselskapet If, men er i butikken på kvelden og i helgene. Kun en ukes ferie unner han seg.- Det blir en livsstil å drive nærbutikk. Det er koselig, og økonomisk går det rundt.

Smådal mener at det var mye vanskeligere da han startet opp i 1993. Den gang hadde kundene kun fokus på pris, og shoppet rundt etter tilbud. De store kjedene var heller ikke så vennlig stilt overfor småbutikker, og mange nærbutikker forsvant. I dag mener han å merke at folk er mer opptatt av å handle nært og lettvint enn av at alt skal være billig.

Men kjøpemannen selv er også opptatt av å yte service. Han har nettopp utvidet åpningstiden til klokken 20.00 på hverdager. Da rekker lillestrømpendlerne butikken på vei hjem, og i sommersesongen er det søndagsåpent. Hyttefolk er en viktig inntektskilde.

- Når hyttefolket kommer, blir det fullt trøkk i butikken. Masse folk hele tiden. Det synes jeg er hyggelig. Da ser vi hvem som har vokst siden i fjor, og får høre hvordan folk har hatt det, sier Unni Hunes.

- Jeg har jobbet i mange forskjellige butikker, men dette er den desidert hyggeligste, smiler hun.