«Sollifjell» tok inn vann på jomfruturen fra verftet i Mandal på vei til Troms for å settes i rutetrafikk. Båten befant seg ved innseilingen til Hustadvika da den måtte søke nødhavn. Foto: Øystein Ramstad
«Sollifjell» tok inn vann på jomfruturen fra verftet i Mandal på vei til Troms for å settes i rutetrafikk. Båten befant seg ved innseilingen til Hustadvika da den måtte søke nødhavn. Foto: Øystein Ramstad
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Glemte sikkerheten

Troms fylkeskommune får sterk kritikk av Havarikommisjonen etter at hurtigbåten «Sollifjell» havarerte i mars 2010. Den var ikke konstruert for å tåle bølger.

I går ble Statens havarikommisjon for transports 72 sider lange rapport om havariet for passasjerbåten «Sollifjell» gjort kjent for partene. Innholdet er foreløpig unntatt offentlighet, men NRK Nordnytt melder at fylkeskommunen får skarp kritikk for å ha bestilt hurtigbåter uten at ordet sikkerhet i det hele tatt var nevnt.

I stedet for sikkerhet la fylkeskommunen vekt på lav pris og lave utslipp, og viste til den såkalte highspeed-koden. Den omtaler kommisjonen som et minstekrav og ikke holdbart for båter som skal gå i trafikk på den værharde kysten i Troms.