Nedstigningstårnene, vanligvis dekket med reklame, preger fortsatt bybildet i Oslo, tre år etter at de skulle vært fjernet. Foto: Vegard F. Venlig
Nedstigningstårnene, vanligvis dekket med reklame, preger fortsatt bybildet i Oslo, tre år etter at de skulle vært fjernet. Foto: Vegard F. Venlig
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Hafslund beklager forsinkede tårn

Oslo kommune betalte 40 millioner for at reklametårnene skulle forsvinne så raskt som mulig etter januar 2011. Tre år senere står de der fortsatt, og Hafslund beklager.

Oslos energiselskap Viken Energi, i dag en del av Hafslund, inngikk i 2001 en avtale med reklameselskapet JCDecaux. Ved å ta over vedlikeholdet av samtlige nedstigningstårn i Oslo, fikk selskapet bytte ut kommunes tårn med reklametårn, og selge reklame på utvalgte lokasjoner.

Kommunal-Rapport.no avdekket tidligere i år at selskapet og Viken Energi planla å tjene minst 280 millioner kroner på reklamen. Men hva Oslos innbyggere har fått igjen for å ha blitt eksponert for lysreklamen gjennom flere år, avviser i dag Hafslund å svare på.