Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo-renovasjon til halv pris

Anbud på renovasjonen i halve Oslo vil spare kommunen for 20 millioner kroner i året. Politikerne må velge mellom å sette ned avgiften eller innføre kildesortering i hele byen.

Tilbudene fra de firmaene som kjemper om renovasjonskontrakten i Oslo ligger nærmere 50 prosent under dagens kostnader. Selv om kommunen halverer utgiftene til renovasjon, får ikke innbyggerne nyte godt av dette i form av lavere avgifter, tror direktøren ved Oslo renholdsverk, Gunnar Værnes.


- Denne fortjenesten blir spist opp av gammel gjeld som Renholdsverket har, sier Værnes til Kommunal Rapport.


Renholdsverket har 300 millioner kroner i gjeld på investeringer til forbrenningsanlegg. I tillegg skylder det 30 millioner kroner til den kommunale pensjonskassen for for lavt innbetalte pensjonspremier.


Miljøbyråd Kari Eliassen (H) stiller seg undrende til Renholdsverkets måte å argumentere på.


- Etaten er selvfinansierende. Hvis denne logikken skulle følges, ville alternativet til konkurranseutsettingen vært at avgiften måtte økes, sier hun.


Det nye byrådet har ennå ikke tatt stilling til hvordan den økonomiske gevinsten ved renovasjonsanbudene skal anvendes. I skarp konkurranse med nedsatt avgift er planene om å utvide kildesorteringen. Dette krever store investeringer.


Kamp om arbeidsplassene
Tre selskaper er kommet med i siste runde i anbudskonkurransen om renovasjonsoppdraget for halvparten av Oslos husstander. Kommunen skal om kort tid tildele kontrakten. I forkant har fagforeningen i kommunens eget renovasjonsselskap, Miljøtransport A/S, sammen med Kommuneforbundet varslet kamp om arbeidsplassene. Uansett om selskapet vinner eller taper kontrakten, vil det bli overtallige arbeidere. Hver eneste oppsigelse skal det kjempes for i retten, uttaler fagforeningsleder Per Johannessen til Aftenposten.
Direktør Ole Skytterholm i Miljøtransport innrømmer at han i anbudet har lagt til grunn færre ansatte enn han har i dag.
- For å være konkurransedyktig på pris, må vi utføre oppdraget med færre folk. Det var utgangspunktet for at vi kunne være med på anbudsrunden, sier han til Kommuna Rapport.
Hvor store bemanningsreduksjoner det vil bli, vil han ikke si noe om. Miljøtransport har lagt inn et anbud som er 43 prosent lavere i pris, i forhold til dagens kostnader.

Skrevet av: Ingun Larsen