– Folk må være trygge på at vi forvalter personopplysningene på en god måte, og det kommer vi til å svare Datatilsynet, sier Kjersti Monland, direktør for spesialenhetslinjen i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Foto: Nav/nyebilder.no
– Folk må være trygge på at vi forvalter personopplysningene på en god måte, og det kommer vi til å svare Datatilsynet, sier Kjersti Monland, direktør for spesialenhetslinjen i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Foto: Nav/nyebilder.no
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Rapport: Nav bruker avhørsmetoder for å avsløre juks

Nav bruker avhørsmetoder for å avsløre trygdemisbrukere, ifølge en foreløpig kontrollrapport fra Datatilsynet. Tilsynet er ikke imponert.

I rapporten står det at Nav bruker Facebook og at organet kan ringe naboer, arbeidsgiver eller andre for å avsløre om folk tusker til seg penger i forbindelse med stønader til enslige forsørgere og sykepenger.

– Nav forvalter fellesgoder og vi synes det er viktig og riktig at Nav undersøker og tar dem som svindler. Men de må være skikkelige i alt de gjør, og vi må stille store kvalitetskrav. Vi vet ikke om de følger loven, den er så vid at det er uklart, sier Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon til VG.