JCDecaux eier en rekke reklameinstallasjoner på Aker Brygge som strider med dagens reklameregler for kommunen. Foto: Magnus Knutsen Bjørke.
JCDecaux eier en rekke reklameinstallasjoner på Aker Brygge som strider med dagens reklameregler for kommunen. Foto: Magnus Knutsen Bjørke.
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Regelstridig reklame kan stå til evig tid

Reklame på Aker Brygge strider med kommunens retningslinjer. Prinsippet om tilbakevirkende kraft gjør at reklamen kan stå for alltid, mener kommunen.

«Skilt- og reklameplanen har ikke tilbakevirkende kraft»

I 2000 fikk reklameselskapet JCDecaux tillatelse til å sette opp en rekke reklameinstallasjoner i området rundt Aker Brygge i Oslo. Reklamen inngår i selskapets reklamenettverk hvor annonsører kan kjøpe seg plass. Reklameselskapet selger annonser på både såkalte reklameboards, reklametårn og sine gigantiske «city boards».