Tjener millioner på søyle-sommel

Politikk. Reklameselskap tjener store millionbeløp på at Oslo kommune ikke får fjernet sine egne reklametårn i bybildet. Kommunen får ingen andel av inntektene.
Håkon W. Lie i aksjonsgruppen Stans.no ved ett av de omstridte tårnene i 2006. Tårnet står der ennå, og vil trolig ikke skiftes ut før desember neste år, antyder byråd i Oslo.Foto: Scanpix
Ved å somle i saken har kommunen gitt bort penger som tilhører oss alle til et privat reklameselskap

Reklameselskap tjener store millionbeløp på at Oslo kommune ikke får fjernet sine egne reklametårn i bybildet. Kommunen får ingen andel av inntektene.

48 nedstigningstårn i Oslo kunne fra nyttår vært reklamefrie, i tråd med et tidligere vedtak i bystyret. Oslo kommune har betalt 40 millioner kroner for å overta eiendomsretten til gatebelysningen og nedstigningstårnene. Det private reklameselskapet JCDecaux Norge AS har også fått utbetalt et ukjent beløp som kompensasjon for tap av fremtidige reklameinntekter. Likevel forsvinner ikke reklamen, som kommunen nå ikke tjener én krone på.

Lese mer?

Jeg er abonnent

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Spørsmål? Kontakt oss på redaksjon@kommunal-rapport.no

Flere artikler om

Delta i debatten

Vi overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!