Nyheter

Noah Nersund (t.v.), Leah Bjørgvik, Emil Sørum og Nathalie Pedersen og styrer Anniken Dale leker med bee-boter i Krinkelkroken barnehage.
Noah Nersund (t.v.), Leah Bjørgvik, Emil Sørum og Nathalie Pedersen og styrer Anniken Dale leker med bee-boter i Krinkelkroken barnehage.

Leker seg til digital innsikt i barnehagen

Krinkelkroken barnehage bruker blant annet bieroboter for å følge rammeplanens påbud om å gi barna innføring i digitalisering. KRAV TIL BARNEHAGEREKSEMPLER PÅ DIGITALT VERKTØY I BARNEHAGER

Publisert Sist oppdatert

– Barna gir robotene kommandoer ved å trykke på pilene på toppen av bien. Biene kan blant annet gå til høyre, venstre og snu seg helt rundt, sier styrer Anniken Dale i Krinkelkroken barnehage i Vefsn kommune.

Med i prosjekt

Krinkelkroken er med i prosjektet «Digital praksis i det pedagogiske arbeidet» (REKOM). Derfor har Krinkelkroken blant annet kjøpt elektriske bier for å lære barna både språk og prinsippene i programmering. 

Mens krav om digitale ferdigheter kom inn i skolene med Kunnskapsløftet i 2020, har teknologi vært nevnt i rammeplanen for barnehager siden 1996. Kravene ble tydeligere da rammeplanen ble revidert i 2017. Mens det tidligere har vært runde formuleringer som «bør» om bruk av det digitale, kom ordet «skal» inn i forskriften.

Verktøy til pedagogisk arbeid

Svar fra undersøkelsen Barnehage-Norge 2021 i regi av Udir viser følgende om digitalisering i barnehager: 

  • 6 av 10 barnehager har anskaffet administrative digitale verktøy.
  • Nærmere 5 av 10 har anskaffet digitale verktøy til bruk i pedagogisk arbeid i løpet av det siste året.
  • 9 av 10 barnehager bruker digitale verktøy enten daglig eller ukentlig til å kommunisere med foresatte.
  • Mer enn 8 av 10 barnehager har etablert rutiner for sikker behandling av bilder, for å informere foreldre om bruk av bilder som de selv tar av barn i barnehagen, og for hvilke situasjoner det kan tas bilder av barna.

Avdelingsdirektør Øystein Nilsen i Utdanningsdirektoratet (Udir) sier at variasjonen mellom barnehager er stor.

– Det begynner å bli utbredt med digitale enheter i barnehagen. Norske barnehager er både private og kommunale og det er mange eiere. Det er et stort spenn i størrelse, fra store kjeder til små familiebarnehager, sier han.

Ny strategi

I samarbeid med KS er Kunnskapsdepartementet nå i gang med å lage en ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i skoler og barnehager. Departementet tar sikte på å presentere strategien i løpet av vinteren. 

Udir har levert innspill til strategien. Her påpeker direktoratet blant annet følgende:

  • Det er vanskelig for barnehagene å følge opp de digitale kravene i rammeplanen i praksis.
  • Det digitale utstyret i barnehager brukes i begrenset grad pedagogisk sammen med barna.
  • Barnehagepersonalets manglende kompetanse på pedagogisk bruk av digitale verktøy oppleves som den største begrensende faktoren.
  • Det er viktig å få på plass nasjonale systemer for å styrke personvern, som gjør at barnehager kan utnytte det digitale bedre.

Digital dømmekraft

I Krinkelkroken barnehage kjenner Anniken Dale seg igjen i at kompetanse kan være en utfordring. 

– Vi er barnehagefolk og har måttet oppdatere oss på blant annet digital dømmekraft i tillegg til programmering og animasjon, sier hun.

– Er det nødvendig at små barn lærer om digitalisering?

– Det første vi gjorde, var å snakke om hensiktsmessig og uhensiktsmessig bruk av digitale verktøy. Hensiktsmessig bruk er et supplement til lek. Uhensiktsmessig bruk er å gi barna digitale verktøy, for eksempel et nettbrett, for å få dem til å være stille eller fordi det er få ansatte på jobb. Vi må ha et bevisst bruk til de digitale verktøyene.

KRAV TIL BARNEHAGER

Personalet skal:

  • utøve digital dømmekraft når det gjelder informasjonssøk, ha et bevisst forhold til opphavsrett og kildekritikk og ivareta barnas personvern
  • legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer
  • vurdere relevans og egnethet og delta i barnas mediebruk
  • utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna.

Kilde: Rammeplan for barnehager

– Foreldre er bekymret

Helsedirektoratet ga i vår nye anbefalinger for skjermbruk hos barn. Barn under to år ikke skal bruke skjerm i det hele tatt. Barn mellom to til fem år kan bruke skjerm maksimum en time hver dag og for barn over fem år bør passiv skjermbruk begrenses. 

Nilsen sier at Udir har merket seg at foreldre er bekymret for skjermtid og for når barn blir introdusert for skjerm i barnehager. 

– Vi er opptatte av kvalitet i bruk av digitale verktøy. At barnehagene inkluderer verktøyet i lek og læring, for eksempel ute, sier han.

Krinkelkroken barnehage har laget en plan for sitt bruk av digitale verktøy. Barnehagen har blant annet et inspeksjonskamera, som er et bitte lite kamera med lys. 

– Barna kan blant annet se under stammer og inn i røtter med kameraet når vi er på tur. Vi bruker også et digitalt mikroskop på tur. Barna kan se på snøfnugg, kongler og insekter. De kan også få store bilder av tingene på en vegg. Det synes det er veldig spennende, sier Dale.

– Brukes på tur

Krinkelkroken har også en projektor som de blant annet bruker i lesestund. Projektoren viser bildene i leseboka forstørret på veggen.

– Da får alle se bildene godt, i stedet for at boka må sendes rundt. Vi bruker også projektoren til å lage et lekemiljø for barna, for eksempel projisere bobler på vegger og gulv, sier Dale.

På samenes nasjonaldag 26. februar laget barnehagen samlingsstund med lyd av joik og rein som sprang på veggen.

– Det ga et veldig fint sanseinntrykk. Vi forsøker å bruke de digitale verktøyene på akkurat samme måte som andre læremidler, og vi opplever ikke at det går på bekostning av fysisk aktivitet, sier Dale.

EKSEMPLER PÅ DIGITALT VERKTØY I BARNEHAGER

PC

iPad

Digitale kameraer

Digitalt mikroskop

Smart tavle

Smart bord

Skannere/ skrivere/kopi

GPS

Diktafoner

Mikrofoner

Samsung nettbrett

Projektorer

videokamera

lydplanke

Apple TV

Powered by Labrador CMS