Nyheter

Det har ikke vært noen telefonstorm hos KS tirsdag.
Det har ikke vært noen telefonstorm hos KS tirsdag.

KS: – Dette er først og fremst en sak mellom Visma og kommunene

Det har ikke vært noen telefonstorm til KS i kjølvannet av dataskandalen som har rammet barnevernets bekymringsmeldinger.

Publisert Sist oppdatert

KS har satt et team på saken som tar seg av henvendelser fra kommunene etter at det mandag ble meldt om alvorlige avvik i systemet for bekymringsmeldinger til barnevernet. 

En kartlegging VG har gjort viser at det er snakk om minst 70 bekymringsmeldinger som har forsvunnet fra 22 kommuner rundt om i Norge. Et fåtall av disse bekymringsmeldingene har i ettertid latt seg gjøre å finne igjen, skriver NTB. 

Kommunene kartlegger nå selv hvorvidt de er rammet, og hvor mange meldinger som kan ha blitt borte i forbindelse med feilen, og tirsdag ettermiddag melder NTB at barneminister Kjersti Toppe (Sp) ber om statusoppdatering i dette arbeidet fra Bufdir innen klokka 16 samme dag. 

– Dette er først og fremst en sak mellom Visma og kommunene, men vi svarer på spørsmål de måtte ha. Det har ikke vært noen telefonstorm her i dag, men flere henvendelser enn vanlig, sier Tristan Rolstad, fagsjef for Digitalisering i KS.

KS digitale fellestjenester har sendt melding til alle sine kunder om å følge opp informasjonen fra Visma om denne tekniske feilen, opplyser KS på sine nettsider.

Feilretting

Visma har tatt kontakt med alle kommuner som bruker integrasjonen med Visma Familia om hvordan kommunen skal følge opp. KS har også sendt ut samme informasjon fra Visma til alle kommuner med oppfordring til å følge opp. Det er viktig at kommunene får installert feilretting fra Visma snarest.

KS mener samtidig at det er viktig og nødvendig at kommunene og innbyggere fortsetter å bruke den nasjonale portalen for bekymringsmeldinger der det blir sørget for at alle meldinger blir ivaretatt. Portalen gir god veiledning til dem som ønsker å varsle – og gjør det enklere for barnevernstjenesten å håndtere varslene som kommer.

Ansvaret

Advokat Kim Ellertsen er personvernansvarlig i Elden Advokatfirma og tidligere juridisk direktør i Datatilsynet.

Han sier til NRK at verken Bergen eller andre kommuner kan fraskrive seg ansvaret for datafeilen hos Visma.

– Så enkelt er det ikke. Det er hver enkelt kommune og barnevernstjeneste som har ansvar for informasjonsflyten i et slikt system. Plikten til å sikre at det fungerer ligger hos sluttbrukeren, altså hos kommunen, mener han.

Ellertsen etterlyser hvorfor det ikke har vært et internkontrollsystem som har avdekket feilen.

– Når en ikke etterspør og kontrollerer at denne kanalen faktisk fungerer, ligger ansvaret teoretisk og formelt hos kommunen, sier han.

Men han understreker at også Visma har et ansvar.

– I denne saka virker det som at det har sviktet i alle ledd, være seg hos Visma, KS og kommunene, sier Ellertsen.

Powered by Labrador CMS