Nyheter
Oppfordrer til å sende bekymringsmeldinger på nytt: – Dette er ekstremt alvorlig
Kommunetoppene i Bergen oppfordrer til forsatt bruk av portalen, selv om de har tapt 21 bekymringsmeldinger.
– Fortsett å bruke portalen, og gjør de nødvendige oppdateringene. Leverandøren har gjort en feil, og den feilen er nå rettet.
Det sa direktør for digitalisering og innovasjon i Bergen kommune, Kjetil Århus på en pressekonferanse mandag morgen, etter at det ble kjent at bekymringsmeldinger i en rekke kommuner er blitt borte.
Saken gjelder altså tekniske feil ved bekymringsmeldinger til barnevernet i Bergen kommune, og trolig også andre kommuner. 244 kommuner bruker systemet. Feilen kan dateres tilbake til januar 2021, ble det opplyst på pressekonferansen i Bergen i dag, og det jobbes på spreng for å kartlegge omfanget.
Store byer rammet
Det er flere store byer som er rammet, som Oslo og Tromsø.
Også byråd for barnevern og sosiale tjenester Line Berggreen Jacobsen (Ap) sa at portalen skal brukes, og at det jobbes på spreng for å gjenopprette de 21 meldingene som ikke er blitt lagret.
– Vi ønsker også en nasjonal gransking av dette. Jeg har meldt fra til departementet om det, sa hun.
Byrådsleder Rune Bakervik (Ap) understreket at kommunen tok saken på aller største alvor.
– Dette er ekstremt alvorlig, sa han, og oppfordrer folk til å sende inn bekymringsmeldingene på nytt.
Bergen kommune har lagt ut informasjon om saken på sine nettsider.
I Bergen har de visst om skandalen siden torsdag, og har jobbet med saken gjennom hele helgen.
KS peker på Visma
– Dette er først og fremst, som Visma selv sier, en sak mellom Visma, Bergen kommune og eventuelt andre kommuner som er rammet av samme feil. Vårt bidrag er å bistå så godt vi kan. Omfanget kartlegges nå av Visma og Bergen kommune, sier KS ved avdelingsdirektør for Digitale fellestjenester, Tristan Rolstad.
Feilen ligger hos fagsystemleverandøren til Bergen kommune, Visma, som også har andre kommuner som kunder. Feilen ligger altså ikke i vår portal, men i leverandørens fagsystem.
– Vi har sendt melding til alle våre kunder om å følge opp informasjonen fra Visma om denne tekniske feilen, sier Tristan Rolstad.
Viktig for barna
-Bufdir ser alvorlig på situasjonen hvor bekymringsmeldinger ikke kommer frem. Det er svært viktig for barna meldingen gjelder, og at folk kan føle seg trygge på at meldingen kommer frem når de melder sin bekymring, sier divisjonsdirektør Harald Hegerberg i Bufdir.
- KS har utviklet portalen for bekymringsmeldinger på oppdrag fra Bufdir. Kommunenes egne fagsystemer (hvor Visma Familia er et slikt fagsystem) tar i mot disse meldingene slik at de vises for de ansatte i barnevernstjenesten. Det er i Visma Familia at svakheten har oppstått. Visma bekrefter til oss at de har rettet feilen og informerer alle kommuner om hva de må gjøre for å sikre sine systemer. Og hva de skal gjøre for å avdekke eventuelle meldinger som ikke har kommet fram i perioden, sier han videre.
- Bufdir er opptatt av at både leverandørene av fagsystemene som skal ta i mot meldingene, og kommunene som har kjøpt inn systemene, følger godt med og retter eventuelle feil og eventuelt oppgraderer sine systemer så raskt som overhodet mulig. Vi har tillit til at Visma som en stor leverandør holder i dette overfor kommunene. Vi er i kontakt med Visma, og kommer til å be om å bli fortløpende oppdatert om utviklingen i situasjonen, avslutter Hegerberg.