Bernt Svarer
  • Jan Fridthjof Bernt er professor emeritus ved Universitetet i Bergen.
  • Han har utgitt en rekke bøker innen blant annet forvaltningsrett og kommunalrett.
  • Han ledet det offentlige utvalget som ledet fram til en kraftig fornying av kommuneloven i 1992.
  • Bernt har også stor kunnskap om blant annet offentlighetsloven og forvaltningsloven.
  • Spalten publiseres ukentlig på Kommunal-Rapport.no. Spørsmål kan sendes til redaksjon@kommunal-rapport.no.

BerntFoto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Bernt svarer: Klar for Robek?

Skal kommunen rett i Robek hvis den ikke klarer å dekke inn underskuddet innenfor en selvpålagt frist på ett år, eller må fylkesmannen vente for å se om kommunen oppfyller kravet om inndekning innen to år? – Et komplisert regelverk, medgir professor Jan Fridthjof Bernt.

SPØRSMÅL: En kommune avsluttet regnskapet med et merforbruk, og ved budsjettbehandlingen samme år vedtar kommunestyret å dekke det inn i løpet av ytterligere ett år – ikke to som kommuneloven § 48, nr. 4, åpner for. Ved neste års budsjettbehandling viser det seg imidlertid at kommunestyret ikke klarer å oppfylle sitt ønske, og likevel må bruke to år på å dekke inn merforbruket.

Fylkesmannen fatter da vedtak om registrering av kommunen i det såkalte Robek-registeret, under henvisning til at kommunen ikke har klart å følge sin plan for inndekning av underskuddet.