Bernt Svarer
  • Jan Fridthjof Bernt er professor emeritus ved Universitetet i Bergen.
  • Han har utgitt en rekke bøker innen blant annet forvaltningsrett og kommunalrett.
  • Han ledet det offentlige utvalget som ledet fram til en kraftig fornying av kommuneloven i 1992.
  • Bernt har også stor kunnskap om blant annet offentlighetsloven og forvaltningsloven.
  • Spalten publiseres ukentlig på Kommunal-Rapport.no. Spørsmål kan sendes til redaksjon@kommunal-rapport.no.

BerntFoto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Hva skal med i budsjettet?

Budsjettet skal være en mest mulig presis fullmakt til administrasjonen, påpeker Jan Fridthjof Bernt.

SPØRSMÅL: I forbindelse med behandlingen av budsjett har jeg blitt utfordret på at noen mener det kun er de tallfestede økonomiske prioriteringen som må inn i det helhetlige forslaget og avstemming som følge av det, men at verbalforslag eller viljeserklæringer som ikke har noe definert ressursbruk beskrevet, ikke behøves å ta inn i det helhetlige forslaget, men kan stemmes over enkeltvis. Hvordan er loven å forstå i denne sammenheng?