Bernt Svarer
  • Jan Fridthjof Bernt er professor emeritus ved Universitetet i Bergen.
  • Han har utgitt en rekke bøker innen blant annet forvaltningsrett og kommunalrett.
  • Han ledet det offentlige utvalget som ledet fram til en kraftig fornying av kommuneloven i 1992.
  • Bernt har også stor kunnskap om blant annet offentlighetsloven og forvaltningsloven.
  • Spalten publiseres ukentlig på Kommunal-Rapport.no. Spørsmål kan sendes til redaksjon@kommunal-rapport.no.

BerntFoto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Hva slags avtaler har et kommunalt foretak lov til å inngå?

I utgangspunktet ligger det innenfor foretaksstyrets alminnelige kompetanse å inngå avtaler med økonomiske virkninger ut over det enkelte budsjettår, mener Jan Fridthjof Bernt.

SPØRSMÅL: Basert på lovtekst og lovforarbeider, kan man i juridisk teori lese at et kommunalt foretak ikke har anledning til å inngå kontrakter som vil påføre kommunen utgifter eller forpliktelser ut over økonomiplanperioden. Vi har lagt til grunn at dette gjelder alle slags kontrakter som forplikter kommunen (KFet) til en eller annen form for ytelse. Ikke alle er enige i det. Hva mener Bernt? Gjelder denne begrensningen for alle slags forpliktelser, eller er det begrenset til økonomiske forpliktelser som naturlig omtales i kommunens økonomiplan? Fungerer f.eks. begrensningen slik at et KF uten særskilt fullmakt til det, ikke kan leie ut kommunens faste eiendom for lengre periode enn 4 år? Og hva med f.eks. hvis et KF skal tildele en tjenestekonsesjon – er det tilsvarende tidsbegrensning for det?