Bernt Svarer
  • Jan Fridthjof Bernt er professor emeritus ved Universitetet i Bergen.
  • Han har utgitt en rekke bøker innen blant annet forvaltningsrett og kommunalrett.
  • Han ledet det offentlige utvalget som ledet fram til en kraftig fornying av kommuneloven i 1992.
  • Bernt har også stor kunnskap om blant annet offentlighetsloven og forvaltningsloven.
  • Spalten publiseres ukentlig på Kommunal-Rapport.no. Spørsmål kan sendes til redaksjon@kommunal-rapport.no.

BerntFoto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

«Næringsstyre» må organiseres som folkevalgt organ

Hva skal til for at et næringsstyre skal bli et lovlig folkevalgt organ etter kommuneloven?

SPØRSMÅL: Som ledd i ønsket om å løfte kommunenes arbeid med næringsutvikling har kommunestyret fått utarbeidet og vedtatt en strategisk næringsplan for 2018–2029. I den forbindelse ble det vedtatt å opprette et eget «næringsstyre» som i kommunens politiske organisasjonsmodell parallellføres med kommunenes to hovedutvalg og formannskap. 

Det nye styret er forutsatt å ta over den politiske behandlingen av næringsrelaterte oppgaver og kultursaker fra formannskapet og de to andre hovedutvalgene, herunder oppgaven som fondsstyre for de kommunale næringsfondene. I tillegg til innstillende myndighet legges det opp til at styret delegeres myndighet til å fatte vedtak i enkeltsaker.