- Jan Fridthjof Bernt er professor emeritus ved Universitetet i Bergen.
- Han har utgitt en rekke bøker innen blant annet forvaltningsrett og kommunalrett.
- Han ledet det offentlige utvalget som ledet fram til en kraftig fornying av kommuneloven i 1992.
- Bernt har også stor kunnskap om blant annet offentlighetsloven og forvaltningsloven.
- Spalten publiseres ukentlig på Kommunal-Rapport.no. Spørsmål kan sendes til redaksjon@kommunal-rapport.no.
«Næringsstyre» må organiseres som folkevalgt organ
Hva skal til for at et næringsstyre skal bli et lovlig folkevalgt organ etter kommuneloven?
SPØRSMÅL: Som ledd i ønsket om å løfte kommunenes arbeid med næringsutvikling har kommunestyret fått utarbeidet og vedtatt en strategisk næringsplan for 2018–2029. I den forbindelse ble det vedtatt å opprette et eget «næringsstyre» som i kommunens politiske organisasjonsmodell parallellføres med kommunenes to hovedutvalg og formannskap.
Det nye styret er forutsatt å ta over den politiske behandlingen av næringsrelaterte oppgaver og kultursaker fra formannskapet og de to andre hovedutvalgene, herunder oppgaven som fondsstyre for de kommunale næringsfondene. I tillegg til innstillende myndighet legges det opp til at styret delegeres myndighet til å fatte vedtak i enkeltsaker.