- Jan Fridthjof Bernt er professor emeritus ved Universitetet i Bergen.
- Han har utgitt en rekke bøker innen blant annet forvaltningsrett og kommunalrett.
- Han ledet det offentlige utvalget som ledet fram til en kraftig fornying av kommuneloven i 1992.
- Bernt har også stor kunnskap om blant annet offentlighetsloven og forvaltningsloven.
- Spalten publiseres ukentlig på Kommunal-Rapport.no. Spørsmål kan sendes til redaksjon@kommunal-rapport.no.
Bernt: Ny HR-sjef blir først sjef etter sammenslåing
Fellesnemnda har ingen fullmakter når det gjelder personalforholdene i kommuner som skal slås sammen, påpeker professor Jan Fridthjof Bernt.
SPØRSMÅL: Personallederen i kommune A er pekt ut som personalleder i den nye kommunen etter sammenslåing fra nyttår. I praksis tiltrer hun i den nye stillingen allerede nå i vår, da støtte- og stabsfunksjoner, som økonomi, regnskap og HR slås sammen for å forberede den nye organisasjonen. Det vil si at hun ut året både er personalleder i kommune A og personalleder for ny kommune. Hun deltar følgelig både i ledergruppa både i kommune A og i prosjektrådmannens ledergruppe. Kommune B og C, som kommune A skal slås sammen med, beholder sine egne personalledere ut året.
a) Hvilke fullmakter har personallederen i kommune A overfor ansatte i kommune B og C ut dette året?