Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Debatt
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning.

Piggfritt - i storbyene!

Piggdekkdebatten i de siste ukene viser tydelig at ulempene ved bruk av piggdekk først og fremst er et storbyproblem. Det er nødvendig med ekstra tiltak for å redusere de alvorlige helse- og miljøproblemene som biltrafikken skaper i storbyene. Hovedmålet er å få piggdekkbruken betraktelig ned. Debatten i det siste viser at det er bred oppslutning om dette målet.


Hvordan skal vi så greie å få flere til å kjøre piggfritt i storbyene? En interdepartemental arbeidsgruppe har vurdert dette spørsmålet og la i desember i fjor fram en utredning med følgende hovedkonklusjon: I de fire byområdene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger bør det bli adgang til å innføre en lokal avgift for biler som kjører med piggdekk.


Utredningen er nå sendt på høring til organisasjoner, kommuner og forskjellige andre myndigheter. Hensikten med høringen er blant annet å få fram opplysninger og synspunkter som det bør tas hensyn til i utformingen av tiltak for å begrense bruken av piggdekk. De innkomne høringsuttalelsene vil være en del av Samferdselsdepartementets videre arbeid med saken, i første omgang i forbindelse med at regjeringen våren 1997 legger fram en stortingsmelding om Norsk veg- og vegtrafikkplan for perioden 1998-2007.


Den behandlingsmåten som skal følges, med en omfattende høring, betyr at Samferdselsdepartementet ennå ikke har bundet seg til en bestemt og detaljert utforming av tiltakene. Men i den videre behandling av saken, blant annet på bakgrunn av innkomne høringsuttalelser, vil det være avgjørende for Samferdselsdepartementet at en får til et enkelt opplegg for sonegrenser, betalingssystem og kontrollmuligheter. Dessuten må ordningen være publikumsvennlig, og den må føre til lave administrasjonskostnader.

Av Sverre Myrli, politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet

Det er nødvendig med ekstra tiltak for å redusere de alvorlige helse- og miljøproblemene som biltrafikken skaper i storbyene

Skrevet av: Kommunal Rapport