Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Debatt
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning.

Konkurranseutsetting - ikke mål, men middel!

maktpåliggende å skaffe våre mange pleietrengende et kvalitetsmessig godt tilbud i Asker - så raskt og rimelig som mulig, skriver Morten Strand og Trond Berg-Andreassen.

Asker kommune er fra enkelte hold kritisert for ikke å ha gjennomført en bredere åpen konkurranse om utførelsen av det praktiske omsorgsarbeidet ved Risenga bo- og omsorgssenter. Denne kritikken overser lett at det på det aktuelle tidspunkt ikke eksisterte noe privat marked for slike tjenester i Norge. Viktigere er imidlertid at det sentrale for Asker kommune er at avtalen med ISS er et viktig ledd i å løse eldrekrisen i Asker. Kommunens mål med Risenga-prosjektet har aldri vært å gjennomføre en demonstrasjon av teorien eller ideologien bak konkurranseutsetting. Det får de gjøre som har tid og penger til det.


For Asker kommune har det vært maktpåliggende å skaffe våre mange pleietrengende et kvalitetsmessig godt tilbud i Asker - så raskt og rimelig som mulig. På forsommeren i 1996 eksisterte det i Norge ingen private operatører innen pleie og omsorg - bortsett fra visse ideelle organisasjoner som driver helse- og omsorgsarbeid i sine egne institusjoner, som Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon, Blå Kors o.a.


Intet privat marked
Vi foretok derfor en kartlegging av interessen for dette hos de potensielle private operatører som vi kjente til fra Sverige og Danmark. ISS var på det tidspunkt det eneste selskap som var innstilt på å satse tid og penger på et omsorgsprosjekt i Asker med det stramme tidspress som gjaldt. Det eksisterte m.a.o. intet privat marked for pleie- og omsorgstjenester i Norge da. Kommunen hadde valget mellom å drive selv eller la ISS konkurrere med kommunen på pris og kvalitet. Alternativt kunne vi bruke tid på å forsøke å skape et bredere marked. Med de mål vi har, ble vårt valg såre enkelt. Spesielt da det viste seg at ISS påtok seg å drive tjenestene ca. 22 prosent billigere enn vi selv kunne. Og vi er i kommunal sammenheng ikke spesielt ineffektive på pleie og omsorg.
Asker kommune vil i løpet av året kunne tilby sine innbyggere 110 nye plasser i sykehjem og bofellesskap med heldøgnspleie - og i tillegg ca. 30 dagplasser - alt på det nye Risenga bo- og omsorgssenter. ISS skal stå for driften. Kvaliteten skal være minst like god som den kommunen yter ved de øvrige institusjoner. Besparelsen i forhold til drift i egen regi er i størrelsesorden 50 millioner kroner over fem år. Vi skal arbeide tett innpå ISS med sikte på å lære av deres måte å drive på. I løpet av denne tiden håper vi å kunne drive våre andre institusjoner minst like effektivt, forhåpentligvis også ved hjelp av egne ansatte. Besparelsen ved dette vil etter alt å dømme bli i samme størrelsesorden. I forhold til dette blir teoretisk prinsipprytteri uinteressant.


Nybrottsarbeid
Vi skammer oss ikke over dette. Tvert imot er vi stolte av å ha medvirket til et kreativt og pragmatisk nybrottsarbeid til de pleietrengendes beste. Ikke bare i Asker. Nå kommer nemlig markedet. Vi ser allerede flere eksempler på interesserte operatører. Den neste kommunen som forsøker, vil neppe ha problemer med å organisere en bredere konkurranse.

Av Morten Strand, ordfører, og Trond Berg-Andreassen, rådmann, Asker

Vi stolte av å ha medvirket til et kreativt og pragmatisk nybrottsarbeid til de pleietrengendes beste

Skrevet av: Kommunal Rapport