Debatt

Ordfører i Kristiansand, Mathias Bernander (H), er blant ordførerne som i dette innlegget ber regjeringen bremse i planene om lovendring som sikrer folkeavstemning om deling av Kristiansand.
Ordfører i Kristiansand, Mathias Bernander (H), er blant ordførerne som i dette innlegget ber regjeringen bremse i planene om lovendring som sikrer folkeavstemning om deling av Kristiansand.

Derfor sier vi nei til endring av inndelingsloven

Region Kristiansand IPR ber Stortinget avvise regjeringens forslag til endring av inndelingsloven. En samlet region står bak kravet.

Vi mener ressursene heller må brukes til å skape gode kommuner i regionen og til å løse de store utfordringene kommunal sektor står overfor de nærmeste årene. Våre viktigste argumenter er:

1. Det lokale selvstyret må styrkes, ikke svekkes
Hensikten med grunnlovfesting av lokalt selvstyre er å avgjøre lokale saker gjennom lokalt folkevalgte organer. Lovendringen som foreslås vil svekke det lokale selvstyret gjennom demokratisk valgte organ, i stedet for å styrke det, som intensjonen er i Grunnloven.

Det kommunale selvstyret bør ikke begrenses mer enn nødvendig for å bevare nasjonale mål, jf. kommunelovens §2.2. Regionen forventer at regjeringen legger stor vekt på vedtak fra det øverste folkevalgte organet i kommunene i saker som gjelder grenseendringer for kommunene.

Region Kristiansand mener at ressursene bør brukes til å skape gode kommuner i regionen og til å løse de store utfordringene som kommunene står overfor i årene som kommer.

2. Endring av spilleregler kan svekke tilliten
De lokaldemokratiske organ står foran store veivalg i miljø, demografi og levekårsspørsmål, og vil være de viktigste aktørene med virkemidlene som skal til for å skape endring. Da bør det være stor grad av tillit og respekt mellom stat og kommune, og ikke en frykt for at spillereglene endres når det passer i enkeltsaker.

Det fremstår som uheldig at lovgiver innfører en generell saksbehandlingsregel som ser ut til kun å være knyttet til en enkelt sak. Forslaget er i konflikt med regjeringens ambisjon om økt tillit til lokale og regionale myndigheter (tillitsreformen). Forslaget kan skape usikkerhet i kommunene om dette senker terskelen for at departementet vil gjennomføre innbyggerhøringer når det ikke er enig i vedtak fattet av det øverste lokale folkevalgte organ.

3. Folkeavstemning må fortsatt være rådgivende, ikke bindende
Det er uheldig at det fremstilles fra regjering at en innbyggerhøring vil være bindende, når det ettertrykkelig også i høringsnotatet fra regjeringen presiseres at den skal være rådgivende. Fra høringsnotatet: «det er opp til de folkevalgte hvorvidt man ønsker å følge det rådet som innbyggerne gir».

Departementet slår fast at etter lovendring kan departementet avgjøre om, hvordan og hvem i den aktuelle kommunen som skal høres når departementet har tatt initiativ etter inndelingsloven. Region Kristiansand mener at det er viktig at kommunene selv bestemmer hvem som skal høres.

Powered by Labrador CMS