Debatt
Første skoledag skal by på lek
Dagens 1. klasse er langt unna det som var intensjonen. Et grep som kan gjøres, er å endre 1. klasse til en førskoleklasse, hvor læring gjennom lek står sentralt.
KrF vil at frilek og lekbasert læring skal prege førsteklassingenes hverdag – fra første skoledag. Dette vil gi barna et tryggere møte med skolen fordi overgangen fra barnehagen blir enklere og fordi barna får lære på sine egne premisser.
I dag vet vi at det ikke finnes noe faglig grunnlag for å senke skolealderen.
Forskning viser at fri lek i kombinasjon med lekbaserte læringsaktiviteter gir barna det beste læringsutbyttet. Barn som ikke er klare for stillesitting og tavleundervisning, blir dessuten inkludert, og sosiale ferdigheter styrkes.
Evalueringen av seksårsreformen fra OsloMet viser at dagens skole er mindre preget av lek på barnas premisser, og at den inneholder mer formell og faglig opplæring enn før. I 2021 brukte rundt 40 prosent av lærerne mye tid på bokstavlæring.
I dag forventer nærmere 80 prosent av lærerne at barna skal lære å skrive og lese enkle ord allerede i 1. klasse. KrF mener at fem- og seksåringenes skolegang skal være på deres egne premisser, med mer lek og mindre teoritung læring.
Leken, som er helt avgjørende for barns utvikling og læring, er blitt erstattet av kompetansemål og gjennomorganisering som gir overfylte timeplaner, og som tidlig skaper skoletapere.
Da seksårsreformen ble innført i 1997, var intensjonen at 1. klasse skulle være en myk overgang fra barnehage til skole, hvor lek som en del av læringen skulle stå sentralt.
I dag tilbringer 1.-klassingen mesteparten av skolehverdagen sin ved en pult. Undervisningen er blitt mer teoretisk rettet, noe som igjen har gått ut over de praktiske og kreative fagene.
Dagens 1. klasse er langt unna det som var intensjonen. Et grep som kan gjøres her, er å endre 1. klasse til en førskoleklasse, hvor læring gjennom lek står sentralt.
Evalueringen av seksårsreformen, som KrF tok initiativ til, viser altså at 1.-klassingenes skolehverdag er mindre preget av lek, og at den inneholder mer formell og faglig opplæring enn før.
I dag vet vi at det ikke finnes noe faglig grunnlag for å senke skolealderen, eller øke graden av formell faglig læring for de yngste elevene, og OECD slår fast at barnestyrt frilek er avgjørende for små barns utvikling. Vi beveger oss i feil retning og trenger en ny kurs.
Når høstens 1.-klassinger kommer på skolen første skoledag, begynner et nytt og viktig kapittel i deres liv. Heldigvis har vi mange dyktige lærere og andre som tar imot dem på en god måte. For KrF er det viktig at læringen som ligger foran dem, fortoner seg som en lek det første skoleåret – en lek til barnas beste.