Debatt

Kulturskolen bidrar til samhold og fellesskapsfølelse, opplevelse av mestring, trygghet og styrke, skriver Ingvill Dalseg.
Kulturskolen bidrar til samhold og fellesskapsfølelse, opplevelse av mestring, trygghet og styrke, skriver Ingvill Dalseg.

Kulturskole for alle skaper sosial bærekraft

Kulturskolen bør brukes som et verktøy i kommunene i arbeidet med sosial bærekraft, og målet må være en kulturskole for alle.

Publisert Sist oppdatert

Alle kommuner har et tilbud om kulturskole. Dette er et lovpålagt tilbud, hjemlet i opplæringsloven.

Slik vi ser det, er kulturskolen et godt verktøy for kommunene i arbeidet med sosial bærekraft. Allikevel deltar kun 13 prosent av barn og unge i Norge i en kulturskole.

Kun 13 prosent av barn og unge i Norge deltar i en kulturskole.

Det er to utfordringer; om kommunene ser muligheten kulturskolen er som verktøy i arbeidet med sosial bærekraft, og målet om kulturskole for alle.

Sosial bærekraft krever tilhørighet, slik at innbyggerne er sikret like muligheter for deltakelse i lokalsamfunnet. Sosial bærekraft fører til mindre ulikhet, likestilling mellom kjønn, god utdannelse, god helse og mulighet for medvirkning.

Kulturskolen gir elevene et stødig fundament for god fysisk og psykisk helse. I kulturskolen legges det vekt på aktivitet, medvirkning, aksept, samarbeid, likeverd og toleranse. Kulturell praksis gir et godt grunnlag for å kunne uttrykke seg og bygge selvfølelse.

God helse er fokus på Fosen og i Stjørdal kulturskoler, med eksempelvis tilbud og deltakelse for demente.

Kulturskolen bidrar til samhold og fellesskapsfølelse, opplevelse av mestring, trygghet og styrke. Gjennom kulturopplevelser trenes barn og unge i å håndtere både tanker og følelser. Kultur gir mening, aktivisering, tilhørighet og samhold.

Demokrati fremmes gjennom kulturskolen som en arena for fellesskap, et fellesskap som legger til rette for å uttrykke seg, føle egenverd og samarbeid med andre. Gjennom medborgerskap lærer barn og unge at deres stemme kan og skal bli hørt.

Verdal og Orkland er to kulturskoler som har fokusert på medvirkning. Det jobbes utstrakt i fylket for å plassere barn og unges medvirkning i det kommunale planverket, gjennom støtte fra veiledningsprogrammet Framtidens kulturskole.

Det er ikke kun god utdanning kulturskolen tilbyr. Den sikrer også inkludering og rettferdighet, samt fremmer muligheten for læring for alle. Kulturopplevelse er bra for læring på alle felt, også innenfor akademiske fag. Det er kjent at musikkunnskap gir overføringsverdi i forståelse av faget matematikk.

Kulturskolen er en inkluderende arena, og det jobbes med tilrettelegging for barn og unge med funksjonsnedsettelser, barn fra andre kulturer – ja, alle barn og unge skal kunne delta på like premisser.

Kulturskolen er en arena for samspill med andre og et sted hvor alle kan være en del av noe som er større enn seg selv. Den kan tilby gruppeundervisning innen visuell kunst, dans og teater, samspill innen musikktilbud og felles møtepunkt som kulturskoledager, slik Trondheim kulturskole har i juni hvert år.

Røros kulturskole har samisk kunsthåndverk som tilbud, duedtie. Spennende er det å merke seg at dette tilbudet benyttes av flest gutter i ungdomsskolen, og at deltakerne er likt fordelt mellom elever med norsk og samisk bakgrunn.

I Stortingsmelding 18 (2021) tydeliggjør regjeringen at barn- og ungdomskulturfeltet er et politisk satsingsområde på nasjonalt nivå. Målet er å gi alle barn og unge, uavhengig av bakgrunn, tilgang til kunst og kultur.

Hovedbudskapet i meldingen er at alle barn og unge som ønsker det, skal få tilbud om å være med på et kunst- og kulturtilbud. Kulturskolen er et sentralt virkemiddel for å nå dette målet.

Gjennom regjeringens budsjettforlik med SV skal det tilbys 12 t/u med gratis SFO for alle 1.-klassinger fra høsten 2022. Det tilsvarer halv plass i SFO, tid som bør fylles med kulturskoletilbud. Ved å gjøre det, kan alle barn i SFO få tilbud om kulturskole.

Målet med kulturskolens deltakelse i SFO er å skape kunst- og kulturopplevelser for alle barn. Dette er etter vår mening en riktig prioritering med tanke på å inkludere flere barn og gi mulighet for å lage, oppleve og bidra til kunst og kulturopplevelser for alle.

Kulturskolerådet har spilt inn til storting og regjering at kulturskolen bør få en søkbar pott med utviklingsmidler, slik at tilbudet kan finansieres. Utviklingsmidler er en ordning som er prøvd ut både i Norge, Danmark og Sverige, og har vist seg å gi flere aktive barn i kulturskolen.

Gratis SFO gir et godt fundament for kunst- og kulturopplevelser til landets 1.-klassinger. Det er derfor grunn til å ha forventninger til kommunene, som er skoleeiere for både SFO og kulturskolen, at de bruker anledningen til å skape gode tilbud for barn og unge.

Kulturskolen bør brukes som et verktøy i kommunene, for å arbeide med sosial bærekraft. Målet må være en kulturskole for alle.

Powered by Labrador CMS