Debatt
Styrk lærerrollen!
Lærernes kompetanse og motivasjon er helt avgjørende for å skape en god skole. Det er derfor så viktig både for den enkelte elev og for utviklingene av vårt kunnskapssamfunn at lærerne er kunnskapsrike og motiverte for sin viktige oppgave.
Venstre har derfor i Stortinget fremmet forslag om at det innføres et eget «kompetanseår» for lærere. Dette innebærer at lærere etter et visst antall år gis permisjon med lønn for å ta etter- og videreutdanning eller praktisere i annet relevant arbeid. På denne måten kan skolen sikres lærere som både er faglig oppdaterte og har den motivasjon som kreves for å være lærer i dagens samfunn. En slik ordning vil også bidra til å styrke rekrutteringen til læreryrket.
Men skal skolen beholde dyktige lærere, må de også ha gode lønns- og arbeidstidsavtaler. Derfor kan det bli til ubotelig skade for den offentlige fellesskolen, dersom KS og regjeringen nå i forhandlingene om revisjon av lærenes Hovedtariffavtalen presser fram både mer bunden arbeidstid, forlenget arbeidsår og ingen lønnskompensasjon for tilleggsutdanning. Et slikt opplegg vil svekke og ikke styrke lærerrollen.
Da KS-strategien ble drøftet i Fauske formannskap, gikk jeg derfor inn for at lærerne burde beholde dagens lønns- og arbeidstidsavtale, men fikk dessverre ikke gehør hos flertallet av Ap og SV. Det er også all grunn til å frykte at et opplegg med lokale og ikke sentrale lønns- og arbeidstidsavtaler vil svekke lærerrekrutteringen til fattige kommuner, og de har vi flest av i Distrikts-Norge.
Både i KS og i regjeringen er det et såkalt rød-grønt flertall av Ap, SV og Sp. Det vil være sterkt beklagelig og overraskende, dersom nevnte partier bruker sitt flertall til å svekke lærerrollen. Og det i et år da det store Kunnskapsløftet skal påbegynnes for at norske elver skal bli flinkere til både å uttrykke seg muntlig, lese, regne, skrive og bruke digitalt verktøy.
Skal skolen makte alt dette på en god måte, må lærerrollen styrkes og ikke svekkes!