Nyheter

Direktoratet for e-helse er fast bestemt på å kjøre Akson videre såframt regjeringen går inn for å bevilge penger til digitaliseringsprosjektet. – En demografisk motvind er på vei. Vi må rigge oss for den vinden, sier divisjonsdirektør Karl Vestli i direktoratet.
Direktoratet for e-helse er fast bestemt på å kjøre Akson videre såframt regjeringen går inn for å bevilge penger til digitaliseringsprosjektet. – En demografisk motvind er på vei. Vi må rigge oss for den vinden, sier divisjonsdirektør Karl Vestli i direktoratet.

Direktorat gir full gass for IKT-giganten Akson

Direktoratet for e-helse jobber for fullt med videre planer for omstridte Akson. – Vi krysser fingrene veldig for at vi får penger på statsbudsjettet, sier divisjonsdirektør.KRITIKKEN MOT AKSONAKSON

Publisert Sist oppdatert

– Vi vet ikke hva som kommer i statsbudsjettet. Men vi legger planer som om det kommer penger. Så får vi heller pakke sammen hvis det ikke skjer, sier divisjonsdirektør Karl Vestli for strategi og portefølje i Direktoratet for e-helse til Kommunal Rapport.

Når regjeringen legger fram statsbudsjettet i morgen blir det klart hva regjeringen tenker om framtiden til Akson, milliardprosjektet som skal gi kommunene en felles pasientjournal og bedre samhandling mellom kommuner og sykehus. 

Siden sommeren har kritikken mot Akson akselerert, og det er uklart hvordan Stortinget stiller seg. Hittil har Sp og Ap sagt nei til Akson. Det er også skepsis i SV, som foreløpig stiller seg avventende. Frp har heller ikke tatt stilling til saken.

KRITIKKEN MOT AKSON

  • NHO ved Abelia har lenge vært kritisk. Det samme har IKT-Norge og Legeforeningen, selv om Legeforeningen ikke har avvist Akson helt.
  • I juni avslo Oslo å signere støtteerklæringen for Akson slik helseministeren ba kommunene om. 
  • Så kom Nasjonalt senter for e-helseforskning på banen.
  • Aftenposten skapte debatt da avisen skrev at direktoratet har leid inn konsulenter fra PWC til å bistå i arbeidet med Akson.
  • Fra 2016–2019 har PwC fakturert 57 millioner for arbeid med Akson. PWC vant også en stor kontrakt i prosjektet etter ei ukes anbudsrunde.
  • Forrige uke ble det klart at stortingsflertallet sannsynligvis sier nei til forslaget om e-helselov.

Stavanger skal styre Akson Journal

Derfor står Akson ved et veiskille, både når det gjelder regjeringens beslutning, og også videre organisering hvis regjeringen går inn for planene til direktoratet. 

Ifølge planen til direktoratet skal kommunene heretter forholde seg til to programmer, slik det er skissert i forprosjektet.

Akson Journal vil være kommunestyrt, og Stavanger kommune har tatt over ansvaret for styringsgruppa som består av Stavanger, Kristiansand, Bærum, Bodø, Bergen og Vinje. Styringsgruppa skal jobbe fram det nye selskapet.

Samhandlingsdelen skal være styrt av direktoratet.

– Fordi samhandlingsdelen også adresserer spesialisthelsetjenesten sitt behov og andre behov som ikke nødvendigvis er knyttet til behovet for en pasientjournal, sier Vestli.

– Hva kan konsekvensene for kommunene bli hvis Stortinget avviser planene om Akson?

– De kan gjøre en egenanskaffelse, men det blir mye tyngre fordi de ikke får den drahjelpen som de ellers ville fått. Det blir også kanskje dyrere for hver enkelt kommune.

– Kritikken mot Akson har vært massiv. Har kritikerne ikke et poeng?

 Abelia er først og fremst interesseforening til leverandørindustrien. IKT-Norge representerer også leverandører. Så det er viktig å vite når de snakker for industrien og når de snakker fra et faglig ståsted.

– Har kritikken av både innretning og konsulentbruk svekker troverdigheten til direktoratet?

–Det er ikke slik at kritikken preller av, vi skjerper oss og kan gjøre ting bedre. Samtidig har vi svart ut kritikken så godt det lar seg gjøre. Vi har vært åpne om konsulentbruken. To tredeler av prosjektets ressurser har bestått av internt ansatte, vi har hatt gode prosesser med kommuner og vi har hatt forankring i blant annet nasjonalt e-helsestyre. Vi opplever at de tiltakene vi jobber med er viktige for helsesektoren. Det får vi bekreftet når vi ser det store engasjementet rundt Akson.

– Leverandørene vil bli utfordret

Vestli mener det er naturlig at leverandørindustrien vil bli utfordret av Akson.

– Kommunene ønsker seg en konsolidering av pasientjournaler. Leverandører i alle sektorer og bransjer blir utfordret ved konsolideringer i et marked som består av mindre aktører. 

Men også andre enn leverandørene har påpekt svakheter ved innretningen på Akson, blant annet Nasjonalt senter for e-helseforskning med senterleder Stein Olav Skrøvseth i spissen.

Han mener at direktoratet i stedet bør å gå inn for en plattform som bygger på at systemene bruker felles tekniske standarder, informasjonsmodeller og språk som beskriver og definerer dataene.

Vestli mener at dette ikke er tilstrekkelig. 

– Plattformentusiastene mener det holder å beskrive en plattform og standarder. Så kan tilbydere bygge funksjonalitet på plattformen. Å konsolidere rundt én løsning, der alle bruker samme basisfunksjonalitet, er et veldig godt grunnlag å bygge videre på. 

AKSON

  • Akson skal bestå av en felles kommunal pasientjournal (Akson Journal) som innebærer at helsepersonell i kommunene jobber i en felles journalløsning.
  • Akson skal også tilby en helhetlig samhandling. Det innebærer at innbyggere og helsepersonell i sykehus, kommuner og fastleger skal kunne utveksle informasjon digitalt.
  • De første kommunene vil trolig kunne ta i bruk journalløsningen fra 2025.
  • Akson er beregnet til å koste 11,2 milliarder kroner, pluss 10,9 milliarder i omstillingskostnader.
  • Samfunnsøkonomisk gevinsten er beregnet til 25 milliarder kroner fram til 2040.
Powered by Labrador CMS