Nyheter

– Digitale løsninger gir oss mulighet til å skape et mer inkluderende samfunn, mener leder Trude Drevland i Rådet for et aldersvennlig Norge.
– Digitale løsninger gir oss mulighet til å skape et mer inkluderende samfunn, mener leder Trude Drevland i Rådet for et aldersvennlig Norge.

Eldreleder ber kommunene se til Hadsels digitale servicetorg

Rådet for et aldersvennlig Norge og interesseorganisasjonen IKT-Norge oppfordrer alle kommuner til å etablere digitale hjelpetorg for eldre.

Publisert Sist oppdatert

– Enkelte kommuner har løsninger som ligner digitale hjelpetorg, som for eksempel Hadsel kommune i Nordland. Disse bør andre kommuner se til, sier leder Trude Drevland i Rådet for et aldersvennlig Norge.

Drevland mener digitale hjelpetorg blant annet kan avhjelpe i situasjoner der kommuner ikke kommer i kontakt med eldre over 85 år, som skal vaksineres for koronaviruset. Både Trondheim og Bodø har hatt problemer med å komme i kontakt med eldre i forbindelse med tilbud om vaksinering.

For akutt hjelp og generell problemløsning

Kommunikasjonsdirektør Line Gaare Paulsen i IKT-Norge og medlem av Rådet for et aldersvennlig Norge, mener det er viktig at offentlige myndigheter sikrer tilbud som gjør at alle eldre får den informasjonen de skal ha.

– Digitale hjelpetorg bør være både for akutt hjelp og generell problemløsning med offentlige tjenester, sier Paulsen.

De to mener dette kan etableres der folk allerede ferdes, som for eksempel i biblioteker. I tillegg bør de ha telefonservice.

Slipper å møte på rådhuset

I Hadsel kommune har innbyggerne kunnet benytte det digitale servicetorget i snart halvannet år.

Hensikten er en mer forutsigbar og effektiv hverdag for både innbyggere og ansatte.

Har du pc, smarttelefon eller nettbrett, trenger du ikke å møte på rådhuset i det hele tatt.

– Du kan booke tid med en saksbehandler når det passer, og kan du være trygg på at riktig saksbehandler er til stede og har avsatt tid til deg. Også selve møtet kan gjennomføres på nett dersom det er ønskelig, sier prosjektleder Elise Teigen i Hadsel kommune.

Alle dokumenter, med unntak av personsensitive opplysninger, kan sendes digitalt i forkant slik at det ligger klart når møtet starter. Den det gjelder vil også motta varsel per e-post eller sms når det nærmer seg tid for oppmøte.

– På denne måten skjermer vi også de ansatte. Nå må innbyggerne forholde seg til den tiden som er avtalt, dermed strekker ikke møtene ut i tid. Det gjør arbeidshverdagen mer effektiv, sier Teigen.

Hun legger til at det digitale servicetorget har vært spesielt nyttig under koronapandemien, når rådhuset har vært stengt.

Hjelper de som trenger det

I Hadsel er det per nå ikke mulig å booke time for vaksinering via det digitale servicetorget, men Teigen sier at det ikke er noe i veien for også å kunne gjøre dette dersom systemet er godkjent for det.

For innbyggere som trenger hjelp til å booke avtale eller er uten datamaskin og smarttelefon, er det mulig å få hjelp til dette på rådhuset.

– Det står et digitalt servicetorg i skranken her på rådhuset. Vi kan hjelpe eller gi opplæring til de som trenger det, forteller Teigen.

Ifølge Teigen benyttes det digitale servicetorget av innbyggere i alle aldre.

– De fleste synes løsningen gir mer forutsigbarhet, sier Teigen.

– Eldre må sikres opplæring

En undersøkelse gjort av Kompetanse Norge viser at 14 prosent av befolkningen, det vil si 600.000 nordmenn, verken bruker datamaskin, nettbrett, smarttelefon eller internett. Det er særlig eldre og de med lavere utdanning som mangler digitale ferdigheter.

Funnene i undersøkelsen tyder på at det må mer til enn dagens opplæringsinnsats, ifølge Kompetanse Norge.

IKT-Norge og Rådet for et aldersvennlig Norge mener eldre bør sikres både IKT-hjelp og IKT-opplæring.

– Ved å heve eldres digitale kompetanse vil de være selvhjulpne og kunne bo lengre hjemme i egne hjem, og i tillegg opprettholde sine sosiale nettverk. Kostnadene ved digitalt utenforskap er høye. Myndighetene bør derfor også etablere egen opplæringsportal for eldre, med enkle kurs som kan styrke digitale ferdigheter, sier kommunikasjonsdirektør Line Gaare Paulsen i IKT-Norge.

Powered by Labrador CMS