Nyheter

Fransklærer Mona Elisabeth Nøstdahl ved Levanger ungdomsskole synes kun digitale læremidler er uheldig.
Fransklærer Mona Elisabeth Nøstdahl ved Levanger ungdomsskole synes kun digitale læremidler er uheldig.

Har pc til alle – men beholder lærebøker på papir

Levanger er blant kommunene som har flest datamaskiner til sine elever. Ungdomsskolen gir likevel ikke helt slipp på tradisjonelle lærebøker.

Publisert Sist oppdatert

LEVANGER

– Bonjour!

14 stoler skraper skarpt mot gulvet. Elevene på 8. trinn som har fransk på Levanger ungdomsskole, spretter opp når de får besøk.

På pultene ligger både franskbøker og pc-er. Levanger er på topp i landet når det gjelder digital enheter til sine elever.

I fjor ba Utdanningsdirektoratet kommunene for første gang på åtte år om å rapportere antall digitale enheter i skolene. De nye tallene viser at 27 prosent av elevene i grunnskolen har hver sin datamaskin.

Det er sannsynligvis stor underrapportering. Kommuner som Asker og Bærum, som i flere år har satset på digital undervisning, er oppført med null.

Vedtak i kommunestyret

I Levanger har 91 prosent av elevene pc. Kommunestyret har vedtatt at 3 millioner kroner årlig av investeringsbudsjettet skal finansiere kjøp av nye pc-er til elevene på 5. og 8. trinn. Pc-ene gis videre til andre trinn når 5. og 8. år avsluttes. Slik har Levanger nådd så å si full dekning i løpet av få år, forteller kommunalsjefen for oppvekst og utdanning, Marit Elisabeth Aksnes.

Aksnes er bekymret for hvordan det vil gå når utgiftene til fornying av eksisterende pc-er skal betales via driftsbudsjettet.

– Vi trenger ikke bare pc-er, men også smarttavler og nye læremidler. Etterslepet for nye læremidler er 6–7 millioner kroner. Staten bidrar altfor lite, sier hun.

– Fleksibel undervisning

Den digitale undervisningen på Levanger ungdomsskole er preget av at skolen er en dysleksivennlig skole. Skolen legger til rette for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og matematikkvansker, men metodene kommer alle elevene på skolen til gode. 

Konkret betyr det at skolen har digitale læremidler på alle trinn, og mesteparten av spesialundervisningen skjer i klasserom. Trenger for eksempel elever å høre tekst lest opp, kan de gjøre det på pc-en.

– Elevene må lære å skrive for hånd, og de leser også bøker, sier rektor Bjørg Tørresdal ved Levanger skole.

– Ingen skiller seg ut. Når alle blir digitale, får alle dysleksivennlig opplæring, sier rektor Bjørg Tørresdal.

 Hun understreker at elevene ikke kun bruker pc.

– Elevene må lære å skrive for hånd, og de leser også bøker. Vi jobber med å finne en god balanse og kombinasjon for hver enkelt elev fordi de er forskjellige.

Kombinasjon

Fagfornyelsen som ble innført i 2020, har krevd nye læreverk. I 2020 var omsetningen av digitale læremidler nesten like høy som omsetningen av papirbaserte læremidler, ifølge Utdanningsdirektoratet. Digitale lisenser koster omtrent en tredel av prisen av en analog lærebok. Men lisenser skal fornyes hvert år. En lærebok varer i tre til fem år.

Levanger ungdomsskole har kjøpt analoge lærebøker i språk med tilhørende digital ressurs til alle elever på 8. trinn.

9. og 10. trinn har kun digitale lærebøker i språk. 

Skolen kjøpte de analoge lærebøkene til 8. trinn i høst. Det er fransklærer Mona Elisabeth Nøstdahl glad for.

– Jeg har lenge bedt om å få analoge lærebøker. Å bruke pc til å lære språk er greit fordi elevene blant annet kan høre uttale, men de kan fort bli distrahert når de bruker internett. En kombinasjon av analoge og digitale læremidler er best, sier hun.

IKT-rådgivere

Noen skoler, for eksempel Bamble ungdomsskole, har digitale enheter, men elevene må vente i kø på IKT-hjelp, ifølge Telemarksavisa.

Levanger kommune har ansatt IKT-rådgivere. «We don't have wi-fi, we talk to each other,» står det på døra til rommet der fagarbeider Christoffer Asp i IKT holder til. Han ordner med blant annet passord og oppgraderinger for 500 elever og 60 ansatte. Det gir avdelingsleder for IKT og innkjøp Harald Dahle tid til blant annet å holde kurs og veilede lærere om digital undervisning. Det må til, ifølge kommunalsjefen for oppvekst og utdanning.

– Vi må sikre oss at lærerne har minst samme digitale kompetanse som elevene. Det er stort strekk i laget, selv om alle fikk et løft under pandemien, sier Aksnes. 

I tredje etasje blar elevene i franskboka. De første ukene etter skolestart har de så å si ikke brukt pc-en. I stedet har de lært de første glosene ved blant annet å vandre rundt i klasserommet og hilse på hverandre. 

– Jeg liker papirbøker. Jeg kan bla i boka, og det er enklere å finne fram, sier Mia Eline Huse (13).

Mia Eline Huse sier hun liker papirbøker fordi de er enklere å finne fram i.
Powered by Labrador CMS