Nyheter

Kommune Kari svarer feil på 9 prosent av spørsmålene som hun får.
Kommune Kari svarer feil på 9 prosent av spørsmålene som hun får.

Kommune-Kari fikk det travelt under pandemien

Trafikken på chatboten økte med 54 prosent i løpet av én uke da Norge stengte ned 12. mars i fjor. Fireåringen har lært mye de siste årene, men hun vet fortsatt ikke alt.

Publisert Sist oppdatert

91 kommuner har hittil skaffet chatboten Kommune-Kari, ifølge produktsjef Anders Mærøe i Sem & Stenersen Prokom, som sammen med Boost.ai har utviklet løsningen.

57 prosent av alle innkommende henvendelser til kommunene kommer nå utenfor åpningstidene. 

Samtaleloggene viser at innbyggere har spurt Kommune-Kari om regler, testing, vaksine, stengninger og andre koronaspørsmål under pandemien.

Bruker kunstig intelligens

Den første Kommune-Kari så dagens lys i 2017. Hun er basert på maskinlæring og kunstig intelligens. Det innebærer at hun skal være i stand til å forbedre kvaliteten på svarene. Alle de 91 kommunene deler svarbase, og chatboten henter også svar fra kommunens hjemmeside. 

I 2018 skrev professor emeritus Kai A. Olsen en kritisk kronikk om chatboten i Kommunal Rapport. Han mente at chatboten i mange tilfeller ikke klarte å svare riktig.

«Spør du Kari om du bør ha røykvarsler på soverommet, blir du henvist til et røykeavvenningskurs. Spør du om hvor mye morfin du kan ta om gangen, får du beskjed om at de har de ikke helt oversikt over, men det blir ganske mange i løpet av en dag,» skrev Olsen.

Flere svar

Nå har Kommune-Kari fått mer tak på svarene. Hun opplyser blant annet at alle boliger skal ha godkjente røykvarslere, minimum én per etasje. Hun gir også lenker til mer informasjon om riktig plassering og valg av røykvarslere. 

Når det gjelder morfin, svarer chatboten at kommunen har ulike tilbud til den som sliter med rus og avhengighet. «Også familie og pårørende kan be kommunen om hjelp,» skriver hun, og gir flere lenker til hjelpeapparatet.

9 prosent feilsvar

Chatboten kan gi 6.000 svar i dag. De siste seks månedene har hun klart å svare på 91 prosent av spørsmålene. 

– En del av spørsmålene dreier seg om ting som ikke handler om kommunen, da kan hun ikke svare. Det er en også en del tullespørsmål, sier Mærøe.

Planen er at Kommune-Kari skal bli hakket flinkere. Hun skal kunne hente ut badetemperatur direkte fra termometre i badevann og hjelpe innbyggere med å blant annet fylle ut barnehageskjemaer. 

Men fortsatt har chatboten sine begrensninger, mener Kai A. Olsen.

– Prinsippet med chatboten er stort sett basert på å koble svar til nøkkelord. Ved kompliserte setninger går det ikke like bra, sier han, og nevner noen eksempler:

«Vi vil gå ut for å ta en pils, er det noen spesielle restriksjoner, kan en risikere farlig stråling fra en røykvarsler og legger dere ned barnehager i Gran?»

– Hva synes du løsningen bør være?

– Jeg tror at gode nettsider med gode søkemuligheter løser problemet. Kari er ofte der for å hjelpe siden nettsidene ikke fungerer. Problemet med Kari er at det er tungvint å taste inn spørsmål, der et søk på nøkkelordet på nett ville ofte gitt et bedre resultat.

– Jeg prøver så godt jeg kan

Hva sier så Kommune-Kari selv til påstanden om at hun ikke klarer å svare på spørsmål med kompliserte setninger?

«Jeg prøver å svare deg så godt jeg kan 🙂🙃. Får du ikke godt nok svar, kan du kanskje ringe eller sende en e-post i stedet?», skriver hun, og legger ved telefonnummeret til servicetorget og e-postadressen til kommunen.

Powered by Labrador CMS