Nyheter
Skrekkbildet som skapte latter på konferanse: – Bare glem det!
Stemningen var lystig på konferansen eKommune 2023 onsdag, selv om status for digitalisering i plansaker er halvmørk.IT I PRAKSIS
– Jeg anser meg selv for å være relativt oppegående innen teknologi, i alle fall innen kartverdenen, men å forsøke å forstå dette bildet – bare glem det!
Erkjennelsen kom fra administrerende Espen Kristiansen direktør i Geodata på seksjonen «Digital samfunnsplanlegging» på eKommune 2023 i Oslo onsdag og skapte humring i salen.
Kristiansen ba kommunedirektører, byplansjefer, forskere, KS og andre som deltok på seksjonen om å huske brukerne når de digitaliserer plan- og byggesaksprosesser.
– Dere bør tenke at scenarioet for brukeren er at «jeg kan ingenting», oppfordret han.
– Byggesaker må være åpne
Kristiansen ba også en bønn for at det må bli mulig å følge hele saksbehandlingsprosessen i en byggesak digitalt.
-Innbyggere som skal bygge hus bør kunne se hvor i prosessen saken er og få tilgang til vurderingene som er gjort. Det er ingen grunn til at prosessen ikke skal være åpen og transparent, sa han.
Mange prosjekter
Mens planene for ny elektronisk pasientjournal for kommunene, utenom dem som er omfattet av Helseplattformen, står i fare for å havarere for andre gang, har både kommuner og staten har satset mye på digitalisering av plan, bygg og geodata. Mange kommuner, som for eksempel Arendal og Sandnes, har digitalisert byggesaksarkivet. For Arendal sin del innebar det skanning av 600.000 dokumenter i to-tre år.
Digitaliseringsarbeidet er organisert i en rekke prosjekter i regi av Kommunal- og distriktsdepartementet, Direktoratet for byggkvalitet, Kartverket, SSB og KS. For å se prosjektene i sammenheng og vurdere dem opp mot en oppdatert og omforent beskrivelse, har KS laget et veikart.
– Skal jobbe i ett dokument
I arbeidet med veikartet har KS sett at det ennå et godt stykke igjen til heldigitalisering, fortalte seniorrådgiver Heidi Liv Tomren i KS på ekommunekonferansen.
– Hovedutfordringen er manglende mulighet for digital dialog, blant annet mellom kommuner og sektormyndigheter og intern digital samhandling i kommuner. Det foregår fortsatt mye manuelt arbeid, sa hun.
Ett av målene er at blant andre saksbehandlere, næringsliv og innbyggere ikke skal maile e-poster og dokumenter til hverandre, men jobbe i felles dokumenter.
– Alle skal ha tilgang på riktig informasjon til riktig tid. Det krever standardisering, sa Tomren.