Et cruiseskip ankrer opp i Geirangerfjorden. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB scanpix
Et cruiseskip ankrer opp i Geirangerfjorden. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB scanpixPaul Kleiven / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Cruisereglement kan koste Aurland dyrt

Et miljøreglement for cruiseskip i verdensarvfjordene vil få store konsekvenser for næringslivet i Aurland hvis mange skip blir utestengt.

– I år kommer det 142 skip med cirka 250.000 passasjerer til Flåm. Beregninger som er foretatt, viser at hver passasjer i snitt legger igjen 800 kroner. Med en reduksjon på 25 prosent er inntektstapet 50 millioner. Enda færre skip vil svekke inntektene ytterligere, sier ordfører Noralv Distad (H) i Aurland kommune til NTB.

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) har bedt Sjøfartsdirektoratet om å utarbeide et regelverk for skipstrafikken i Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Synnulvsfjorden og den innerste delen av Tafjorden. Regelverket skal få ned utslippet av nitrogendioksid og svovel, og forby kloakktømming. Det skal være klart innen utgangen av neste år og kan dermed påvirke cruisetrafikken så tidlig som sommeren 2019. Bortimot halvparten av skipene som seiler inn i norske fjorder, er produsert før år 2000, da det ble innført strengere miljøkrav, melder  NRK.

– Vi synes det er viktig med fokus på miljøet og synes det er positivt med arbeidet som er gjort for å registrere utslipp for å få fakta på bordet, men strengere regler må være nasjonale regler, sier Distad.

Kommunen understreker at regelverket fører til at konkurransen om cruisegjestene blir urettferdig hvis noen av havnene skal ha strengere regler enn andre.

Bellona har applaudert regjeringens tiltak.

– Vi kan risikere å miste verdensarvstatusen, og da mister vi også forretningsgrunnlaget i disse områdene, sier seniorrådgiver Jan Ketil Paulsen til NRK.

(©NTB)