Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Bilen fortsatt byenes miljøfiende

- Staten må slutte å betale for veiutbygging i byene, mener lederen for miljøbyprogrammet, Kjell Spigseth.

Så lenge staten betaler for bygging av veier i byene, er det ingen lokalpolitikere som vil sette bremsene på privatbilene, mener han. Spigseth gir bilen hovedskylden for at byenes miljøproblemer ikke er løst.


I forbindelse med evalueringen av det sju år lange statlige Miljøbyprogrammet kommer det ikke som noen bombe at privatbilen fortsatt utpekes til byenes miljøfiende nummer én. Det statlige prosjektet har ikke klart å redusere biltrafikken i de fem miljøbyene.


- Den største svakheten i Miljøbyprogrammet var at Samferdselsdepartementet ikke var med, sier Spigseth.


Han mener ansvaret for all transportplanlegging må samles i én organisasjon, på ett forvaltningsnivå, og at kommunene bør fratas retten til å drive selvstendig arealplanlegging.


- For å få til en bærekraftig byutvikling, må både areal- og transportplanleggingen løses på regionalt nivå, sier han. Miljøbyprogrammet, som har gått i Fredrikstad, Kristiansand, Bergen, Tromsø og Gamle Oslo bydel, har kostet staten i alt 78 millioner kroner.

Skrevet av: Ingun Larsen