7 av 10 som avsluttet introduksjonsprogrammet i 2017 var mellom 18 og 35 år. Foto: Leif Arne Holme
7 av 10 som avsluttet introduksjonsprogrammet i 2017 var mellom 18 og 35 år. Foto: Leif Arne Holme
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

IMDi: – Flere flyktninger må komme i arbeid og utdanning

Andelen tidligere deltakere i introduksjonsprogrammet som var i arbeid eller utdanning ett år etter avsluttet program, er 63 prosent.

Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Året før var andelen 62 prosent. 

Regjeringens resultatkrav er at 70 prosent av flyktningene skal være i arbeid eller utdanning ett år etter avsluttet introduksjonsprogram.

– Mange kommuner gjør en god jobb for at flere flyktninger skal få varig fotfeste i arbeidslivet. Men vi må fortsatt ha høye ambisjoner. Flere flyktninger må komme i arbeid og utdanning, sier Halwan Ibrahim, fungerende direktør i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) i en pressemelding.  

Han legger til at IMDi vil jobbe med å videreutvikle innholdet i introduksjonsprogrammet, og legge til rette for kompetanseheving og erfaringsdeling mellom kommuner.

Sammensatt gruppe

I 2015 og 2016 ble det bosatt 28.000 flyktninger i Norge. Mange begynte i introduksjonsprogram og rekordmange deltakere avsluttet i løpet av 2017.

Fungerende direktør i IMDi, Halwan Ibrahim, mener kommunene fortsatt må ha høye ambisjoner når det gjelder å få flyktninger ut i jobb. Foto: IMDi
Fungerende direktør i IMDi, Halwan Ibrahim, mener kommunene fortsatt må ha høye ambisjoner når det gjelder å få flyktninger ut i jobb. Foto: IMDi

Ifølge IMDi er flyktningene en sammensatt gruppe.

3 av 4 menn med høyere utdanning går direkte ut i arbeid eller utdanning etter avsluttet program. Mens under 1 av 10 kvinner som er analfabeter, klarer det samme.

– Felles satsing på formell utdanning er et viktig tiltak. 7 av 10 som avsluttet introduksjonsprogrammet i 2017 var mellom 18 og 35 år. De har et langt arbeidsliv foran seg. I et land der stadig flere ufaglærte jobber forsvinner, går veien til varig arbeid og økonomisk selvstendighet via formell utdanning, sier Ibrahim.