Nyheter
– Regjeringen burde ventet med mobilråd
Kunnskapsministeren burde ventet med mobilanbefaling til skjermbrukutvalget er ferdigjobbet, mener nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.Dette er Utdanningsdirektoratets anbefalinger:
Allerede da hun tiltrådte som statsråd ba kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) Utdanningsdirektoratet om å komme med en nasjonal anbefaling knyttet til mobiltelefon i skolen. Onsdag kom fasiten, og reaksjonene har vært delte.
Ifølge Utdanningsdirektoratets nettsider er arbeidet til skjermbrukutvalget en del av kunnskapsgrunnlaget bak anbefalingen om å strengt regulere mobilbruk i skoletiden. Skjermbrukutvalget skal etter planen avslutte sitt arbeid først i november.
Kunnskapsministeren burde ventet, mener nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.
– Det ville vært fornuftig å vente til november. Skjermbrukutvalget har kommet med to uttalelser før jul, men det har ikke konkludert endelig, sier Søbyskogen.
Misliker detaljstyring
Nestlederen sier at Skolelederforbundet generelt ikke er glade i detaljstyring fra politikere når skolevesenet nå står overfor en ny opplæringslov. Den skal tre i kraft fra august i år. Søbyskogen sier et er dårlig timing å komme med streng regulering nå.
– Dette blir flagget som et mobilforbud. Men det handler om samarbeid mellom elever og skole om ordensregler, slik det går fram av den nye opplæringslovens kapittel 10. Vi er opptatt av at retningslinjer skal være lokalt forankret på den enkelte skole, og ikke utarbeides av kommunestyre eller regjering, sier Søbyskogen.
Hun synes å ha registrert at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) betrakter mobilforbud som en løsning mot alt som er galt i norsk skole: sviktende lærelyst, prestasjoner og PISA-resultater.
– Jeg er ikke uenig i at skolen skal regulere mobilbruk i klasserommet. Men restriksjoner på mobilbruk løser ikke alt, sier Søbyskogen.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) svarer i en e-post via kommunikasjonsavdelingen at vi har tilstrekkelig med kunnskap om mobilbruk i skolen.
– Utdanningsdirektoratet har kommet med en kunnskapsbasert anbefaling. Jeg har møtt mange rektorer, lærere og foreldre de siste månedene som har ønsket seg en klar anbefaling og støtte til hvordan de kan regulere elevenes mobilbruk på skolen. Nå har de endelig fått den støtten de har etterlyst, skriver Nordtun.
KS: Positive
KS er positive til at Utdanningsdirektoratet har kommet med en anbefaling om mobilbruk i skolen. Kristin Holm Jensen, avdelingsdirektør for oppvekst, kultur og utdanning i KS, skriver i en e-post at kommunene selv må vurdere om og hvordan de vil følge opp gjennom lokale forskrifter.
– Det bør bygge på god dialog med elever, foreldre, lærere og skoleledere. Det betyr at det fortsatt er rom for lokale variasjoner, skriver hun.
Holm Jensen tror ikke at regulering av mobilbruk alene vil løse noen av de problemene Nessa Nordtun har pekt på, som konsentrasjon, læringsproblemer og svake skoleresultater.
– Reguleringen av mobilbruk er et av flere tiltak for å styrke læring og trivsel i skolen. I tillegg må vi blant annet sørge for at lærere og skoleledere har tid og ressurser til å iverksette nye læreplaner, og til å utvikle skolen sammen med folkevalgte og fagfolk lokalt, skriver hun.
– Vi må også styrke laget rundt barn og unge, og mobilisere lokalsamfunnet til å bidra til et mer inkluderende fellesskap der elevene trives og lærer, legger Holm Jensen til.