Nyheter
Digital helsehjelp: Slik får Roger (68) bistand hjemme i stua
Helsedirektoratet har rådet alle kommuner til å ta i bruk digital hjemmeoppfølging. Bodø er godt i gang. DIGITAL HJEMMEOPPFØLGINGKOMMUNER FIKK ØKONOMISK STØTTE
Bodø
– Jeg har ingenting å klage på. Roger Berntsen smiler bredt mot sykepleier Mariell Waleniussen Borge ved Helsehjelpa i Bodø.
Han sitter i den svarte godstolen hjemme i stua si like utenfor Bodø sentrum. På bordet ved siden av ham ligger en liten grå bag med en blodtrykksmåler. Den bruker han morgen og kveld.
– Jeg har i perioder for høyt blodtrykk, forklarer han.
En sensor registrerer hans blodtrykksnivå og sender informasjonen automatisk til Helsehjelpa, som digital hjemmeoppfølging (DHO), kalles i Bodø. Tjenesten omfatter omtrent 150 brukere og den består av 3,3 årsverk, der to jobber fulltid. Pasientene rekrutteres gjennom samarbeid med Nordlandssykehuset, fastleger og helse- og omsorgstjenesten.
Analyserer svar
I tillegg til å måle blodtrykket, svarer Berntsen hver kveld via nettbrett på et skjema med spørsmål om dagens form.
– Skjemaet sier mye om hvordan pasienten har det. Målingene er et supplement, sier Borge.
DHO-sykepleierne analyserer svarene, og analysene blir kategorisert i tre fargekoder, grønn, gul eller rød, som viser hvordan det til enhver tid står til med helsesituasjonen.
Grønn kode: Tilstanden stabil og det er ikke behov for noen oppfølging.
Gul kode: Brukeren blir fulgt opp i henhold til den personlige helseplanen. Ender ofte opp med en kontakt med bruker hvor en sykepleier følger med utviklingen.
Rød kode: Som hovedregel skal lege kontaktes, men kan også skyldes feilaktige målinger av for eksempel blodtrykk. Sjekker gjerne opp med pasienten før videre handling.
Får bedre helse
Bodø kommune deltok fra 2018–2021 i et prosjekt med fem andre kommuner om utprøvning av Digital hjemmeoppfølging. De andre kommunene var Larvik, Oslo, Ullensaker (i samarbeid med Gjerdrum), Kristiansand og Stad. Utprøvningen var i regi av nasjonalt velferdsteknologiprogram. Evaluering av prosjektet viste følgende:
- Brukerne opplevde økt trygghet, bedre helse og mestring og fikk økt kunnskap om egen sykdom.
- Forbruket av hjemmetjenester ble redusert.
- Mange pasienter opplevde også at de unngikk innleggelse på sykehus.
Resultatene fra forsøket førte til at Helsedirektoratet i fjor anbefalte kommuner å tilby digital hjemmeoppfølging for personer med kroniske lidelser eller behov for langvarig oppfølging, med middels til høy risiko for forverring av sin helsetilstand.
– Ser hele mennesket
Innbyggere i Bodø som får tilbud om digital hjemmeoppfølging, har medium til høy risiko for forverring av sin helsetilstand, og økt risiko for hyppig innleggelse på sykehus. Helsehjelpen følger blant annet opp kronisk obstruktiv lungesykdom (kols), hjertesvikt, diabetes, kreftsykdom, ernæring, ensomhet, fysisk aktivitet og psykisk helse. En stor andel er eldre brukere med kroniske sykdommer, men som er for friske til å bo på sykehjem.
– Det er viktig å se endringer så tidlig som mulig og å forebygge. Behandlingen er tilpasset den enkelte. Vi er opptatte av å se hele mennesket, sier Borge.
Hvor ofte brukerne av DHO er i kontakt med sykepleierne avhenger av den individuelle helseplanen, men alle skal ha kontakt minimum én gang i uken. I tillegg har alle brukerne en målsamtale hver femte uke.
– Jeg har gått ned 50 kilo og sluttet med blodtrykksmedisin med støtte fra Helsehjelpa, sier Berntsen, som også hver ukedag rapporterer hvor mye han veier til Helsehjelpa.
– Du føler deg ikke overvåket av sykepleierne?
– Nei, jeg er bare glad til. De holder øye med meg. De er lette å komme i kontakt med på telefon og de har hjulpet meg med å komme i gang med trening, smiler 68-åringen.