Nyheter

En ny, felles elektronisk oversikt over hvilke medisiner pasienter bruker skal hindre feilmedisinering.
En ny, felles elektronisk oversikt over hvilke medisiner pasienter bruker skal hindre feilmedisinering.

Disse kommunene får 20 millioner kroner for å hindre dødsfall

Hvert år dør og skades pasienter på grunn av feil legemiddelhåndtering. Nå får fem kommuner penger for å innføre «Pasientens legemiddelliste», seks år på overtid.

Publisert Sist oppdatert

Manglende oversikt over legemidler førte til 27 dødsfall i 2016 og 2017. 177 ble alvorlig skadet. 

Det slo Riksrevisjonen fast i 2021. Helsemyndighetene fikk da kraftig kritikk for at en felles elektronisk legemiddelliste, som skulle innføres fra 2018, ennå ikke var på plass. 

Pasientens legemiddelliste (PLL) innebærer at det blir opprettet én felles digital oversikt over legemidlene pasienten bruker. Listen blir tilgjengelig for helsepersonell både på sykehus, sykehjem, fastleger og andre helseinstanser. 

Bergen får mest

Nå skal fem kommuner prøve ut PLL. Følgende kommuner har fått penger fra Helsedirektoratet via Helseteknologiordningen:

  • Bergen: 6,27 millioner kroner
  • Bodø: 4,33 millioner kroner 
  • Tromsø: 5 millioner kroner
  • Rana: 2,45 millioner kroner
  • Hammerfest: 1,95 millioner kroner

Sju kommuner søkte totalt om 31 millioner kroner av potten på 20 millioner kroner.

Minst 25.000 pasienter på lista

Bergen kommune startet som første kommune utprøving av den nasjonale løsningen i 2021. Det er Direktoratet for e-helse som eier utprøvingsprosjektet, mens Norsk helsenett utfører prosjektet i tett samarbeid med Bergen kommune, Helse Vest og leverandørene.

I desember i fjor hadde 25.000 pasienter en legemiddelliste i regi av prosjektet. 

Powered by Labrador CMS