Nyheter

Oslo kommune får innovasjonspris for sin universelt utformede grafiske profil.
Oslo kommune får innovasjonspris for sin universelt utformede grafiske profil.

Får innovasjonspris for grafisk profil

Enkle former, tilgjengelig, lett å forstå. Dette er bakgrunnen for at Oslo kommune i dag får innovasjonspris for universell utforming for sin grafiske profil.

Publisert Sist oppdatert

Innovasjonsprisen for universell utforming blir i dag, tirsdag, tildelt Oslo kommune for den grafiske profilen. Den grafiske profilen til hovedstaden ble vedtatt i bystyret våren 2019 og skal fases inn innen 2023.

– Målet med profilen har vært å gjøre Oslo kommune mer tilgjengelig og lettere å forstå for innbyggerne samt å skape stolthet og følelse av tilhørighet for de ansatte. Universell utforming har vært et premiss for alle løsningene vi har utviklet. Derfor er vi veldig stolte av denne kategoriseieren, sier kommunikasjonsrådgiver Hanne Rønning Jorud ved byrådslederens kontor i Oslo kommune.

Kommunen har utviklet en egen skrifttype basert på gateskilt, farger er hentet fra byens fasader og natur som gir Oslo sitt særpreg og en egen Oslologo basert på byvåpenet. Oslo beholder byvåpenet St. Hallvard, som også er utgangspunktet for den nye logoen.

Innovasjonsprisen for universell utforming hedrer virksomheter, designere og arkitekter som på nyskapende vis har utviklet tjenester, digitale løsninger, produkter, bygg og omgivelser som bidrar til et mer inkluderende samfunn.

Design og arkitektur Norge (DOGA) står bak Innovasjonsprisen for universell utforming, og det er fjerde gang prisen deles ut.

Slik definerer FN-konvensjonen universell utforming

Med universell utforming menes utforming av produkter, omgivelser, programmer og tjenester på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming.

Powered by Labrador CMS