Nyheter

Styreleder Bjørn Arild Gram i KS håper kommunal og forvaltningskomité lytter til forslagene fra KS når de nå behandler Norges første stortingsmelding om innovasjon.
Styreleder Bjørn Arild Gram i KS håper kommunal og forvaltningskomité lytter til forslagene fra KS når de nå behandler Norges første stortingsmelding om innovasjon.

Gram vil at kommuner skal få fritak fra lover og regler

Styreleder i KS, Bjørn Arild Gram, mener frikommuner kan dytte innovasjon et langt skritt framover. Regjeringen definerer innovasjon slik:FRIKOMMUNER

Publisert Sist oppdatert

– Kommuner trenger fritak fra lover og forskrifter for å kunne tenke nytt og skape bedre tjenester, sier Gram.

Styrelederen i KS deltok nylig i en høring på Stortinget om den aller første stortingsmeldingen om innovasjon i Norge. Kommunal- og forvaltningskomiteen skal gi sin innstilling innen 21. januar.

På høringen understreket Gram at meldingen ikke i stor nok grad satser på virkemidler som kan styrke innovasjon i kommunesektoren. 

Han viste til at primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten er like store i omfang. Likevel går ni av ti forskningskroner til prosjekter i spesialisthelsetjenesten.

Nytt program for oppstartselskaper

KS mener dessuten at kommunenes innkjøpsmakt må innrettes bedre, slik at den kan styrke innovasjon. Kommunenes årlige innkjøp er 560 milliarder kroner og driftsbudsjettet til sammen 60 milliarder kroner.

Kommunalministeren vil starte et nytt program for oppstartsselskaper og sosiale entreprenører som vil levere varer og tjenester til offentlig sektor. Dette er KS svært uenig i

– KS og NHO har sammen med virkemiddelaktørene etablert Leverandørutviklingsprosjektet (LUP). Dette er svært vellykket, og den nye satsingen på oppstartselskaper bør knyttes til LUP framfor å bli en direktoratstyrt satsing, sier Gram.

Regjeringen definerer innovasjon slik:

  • Innovasjon i offentlig sektor kan være en ny eller vesentlig endret tjeneste, produkt, prosess, organisering eller kommunikasjonsmåte. 
  • At innovasjonen er ny, betyr at den er ny for den aktuelle virksomheten, den kan likevel være kjent for og iverksatt i andre virksomheter.

Følger etter Danmark

KS ønsker mer eksperimentering i offentlig sektor og går inn for forsøk der offentlig sektor blir fritatt fra å følge lover og regler. 

Inspirasjonen er hentet fra danske frikommuneforsøk, som har pågått siden 2012 i ulike puljer. Statsminister Mette Fredriksen lanserte nettopp den tredje puljen der regjeringen og danske KL – KS' søsterorganisasjon - samarbeider.

Helsingør, Rebild, Viborg, Middelfart, Holbæk, Langeland og Esbjerg skal få så å si full frihet til å drive enten grunnskoler, barnehager eller eldreomsorg i tre år.

Helsingør skal få frihet til å bestemme så å si alt i barnehager.

Esbjerg og Holbæk skal ta for seg grunnskole. Noen grunnleggende regler, som at undervisningen skal være gratis og at elevene skal ta avgangseksamen, skal fortsatt gjelde. Ellers forsvinner blant annet krav om minimumstall, elevplaner, klassestørrelse og nasjonale prøver.

– Aktuelt for Nav

Gram mener at man også bør se på hvordan ulike statsetater som samspiller med kommunesektoren kan få økt frihet til forsøk og eksperimentering. Han trekker fram Nav og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) som etater som kunne blitt sluppet fri for å skape nytenkning. 

Når det gjelder kommunene, mener han at bemanningsnormene i skoler og barnehager, øremerking og kompetansekrav i stor grad legger lokk på kommunenes mulighet til å finne ut hvordan de best kan skape gode tjenester.

– Det vil ikke være nok ressurser framover. Hvis vi skal sikre bærekraft for offentlig sektor, er vi nødt til å bli mer effektive. Da må vi ha mer frihet til å utforme tjenestene, sier Gram.

FRIKOMMUNER

  • En frikommune er en kommune eller fylkeskommune som er fritatt fra visse lover, forskrifter eller andre bestemmelser som ledd i forsøksvirksomhet.
  • Norge hadde et frikommuneforsøk fra 1986 til ny kommunelov ble vedtatt 1992.
  • Fire fylkeskommuner og 20 kommuner deltok i forsøket.
  • Erfaringene fra frikommuneforsøket var delte.
  • Forsøket utløste engasjement og stimulerte utviklings og fornyelsesarbeidet generelt.
  • Samtidig var det vanskelig å overføre erfaringer til reformtiltak.
  • Det var heller ikke lett å identifisere sikre årsakssammenhenger basert på erfaringsgrunnlag i enkeltkommuner.

Kilde: Stortingsmelding 30 (2019-2020) En innovativ offentlig sektor — Kultur, ledelse og kompetanse

Her kan du lese stortingsmelding 30 (2019-2020). En innovativ offentlig sektor

Her kan du følge behandlingen av stortingsmeldingen i Stortinget

Powered by Labrador CMS