Nyheter

Klimakravet for bybusser skulle egentlig trådt i kraft fra 1. januar 2025, men blir nå fremskyndet til 1. januar 2024.
Klimakravet for bybusser skulle egentlig trådt i kraft fra 1. januar 2025, men blir nå fremskyndet til 1. januar 2024.

Klimakrav til bybusser fremskyndes med ett år

Regjeringen fremskynder kravet om nullutslipp når det offentlige kjøper bybusser. Egentlig skulle kravet gjelde fra 1. januar 2025, nå blir det fra nyttår 2024.

Publisert Sist oppdatert

– I stadig flere deler av transportsektoren er det nå mulig å gå over til nullutslippskjøretøy. Vi fremskynder derfor kravet til nullutslipp i offentlige anskaffelser av buss med ett år, fra 2025 til 2024, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

Han peker på at i arbeidet med å redusere utslipp, må det tas i bruk flere virkemidler, og han sier at det offentlige må gå foran. Å redusere utslippene fra transportsektoren er avgjørende for å nå klimaforpliktelsene, sier han.

De fremskyndede kravene gjelder for buss klasse I, som er bybusser hvor det som oftest er flere ståplasser enn sitteplasser, og med hastighet begrenset til 70 km/t. For hver dieselbuss som byttes ut med elektrisk buss, vil CO2-utslippet reduseres med rundt 50 tonn CO2 per år.

– Dette er ett av flere virkemidler regjeringen tar i bruk for å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren, som står for om lag en tredel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene, sier Nygård.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS