– Det å sende ut disse SMS-ene økte valgdeltakelsen blant unge under tretti år med 5 prosent, men hadde langt mindre effekt på eldre, sier forsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning. Arkivfoto: Tone Holmquist
– Det å sende ut disse SMS-ene økte valgdeltakelsen blant unge under tretti år med 5 prosent, men hadde langt mindre effekt på eldre, sier forsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning. Arkivfoto: Tone Holmquist
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Økte valgdeltakelsen via SMS

Valgdeltakelsen blant unge velgere var høyere i kommuner hvor velgerne fikk to påminnelser via SMS før valget i fjor. Valgdeltakelsen blant innvandrere var også høyere i kommuner hvor disse velgerne fikk et informasjonsbrev.

Én av SMS-ene ble sendt ut før valgdagen, mens den andre kom på selve valgdagene og hadde følgende tekst: «Hei! Har du stemt? Hvis ikke, kan du ennå rekke det. Valglokalene er åpne fra kl. XX til kl. XX i dag. Delta i valget! Hilsen valg.no». Målt mot en kontrollgruppe som ikke fikk disse meldingene, viser forsøket at flere unge velgere stemte i kommunene hvor påminnelsen ble sendt ut, melder NRK.

– Det å sende ut disse SMS-ene økte valgdeltakelsen blant unge under tretti år med 5 prosentpoeng, men hadde langt mindre effekt på eldre, sier forsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning, som sto bak forsøket.

Det ble også sendt ut tre versjoner av et informasjonsbrev til innvandrere med stemmerett. De hadde ifølge forskeren ulik effekt. Det som gjorde størst utslag var versjonen som beskrev den lave valgdeltakelsen blant innvandrere og oppfordret mottakeren til å stemme.

– Alle brevene inneholdt litt informasjon om hvordan man stemmer og hvorfor man bør stemme, forklarer Bergh.