Kronikk

Fagbrev og studiekompetanse tilbys for sjelden

In­ten­sjonen om at fle­re flyktninger skal ta vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring som en del av introduk­sjons­pro­gram­met, er ikke innfridd.

Publisert Sist oppdatert

Im­ple­men­te­rin­gen av in­te­gre­rings­lo­ven fra 2021 har kom­met litt i skyg­gen av de høye an­komst­tal­le­ne av per­so­ner med kol­lek­tiv mid­ler­ti­dig be­skyt­tel­se. Men det er vik­tig at vi også gir opp­merk­som­het til de de­le­ne av in­te­gre­rings­po­li­tik­ken som ikke hand­ler om ford­re­vne fra Uk­rai­na.

For noen kan det å lære fag og språk pa­ral­lelt gjø­re at man både læ­rer norsk for­te­re og blir mer mo­ti­vert for å stå i opp­læ­ring.

In­te­gre­rings­lo­ven re­pre­sen­ter­te et vik­tig skif­te i norsk in­te­gre­rings­po­li­tikk, ved å set­te stør­re fo­kus på for­mell kva­li­fi­se­ring.

For å sik­re at fle­re flykt­nin­ger får en va­rig og sta­bil til­knyt­ning til ar­beids­mar­ke­det, har det blant an­net vært en in­ten­sjon at fle­re skal ta vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring som en del av in­tro­duk­sjons­pro­gram­met.

En stu­die Fafo nett­opp har gjen­nom­ført, vi­ser at prak­sis i kom­mu­ner og fyl­kes­kom­mu­ner i li­ten grad har end­ret seg med lov­end­rin­gen.

Vi fin­ner få tegn til øk­ning i an­del del­ta­ke­re som tar vi­de­re­gå­en­de som en del av in­tro­duk­sjons­pro­gram­met, selv om vi ser bort fra de som ikke har mid­ler­ti­dig be­skyt­tel­se.

I noen fyl­ker er det nes­ten in­gen over 25 år som kom­mer i gang med vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring før de er fer­dig med in­tro­duk­sjons­pro­gram­met.

Det er tre ho­ved­grun­ner til det­te.

For at flykt­nin­ger skal kun­ne ta vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring som del av in­tro­duk­sjons­pro­gram­met, må det leg­ges til ret­te for at de skal lære fag og språk pa­ral­lelt. Der­for har fylkes­kom­mu­nen fått an­svar for opp­læ­ring i norsk og sam­funns­kunn­skap for ele­ver/del­ta­ke­re som har rett til det­te et­ter in­te­gre­rings­lo­ven.

Li­ke­vel ser vi at de fles­te som har en plan om å ta vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring føl­ger se­kven­si­el­le løp. Det vil si at de får først til­bud om norsk­opp­læ­ring i regi av fyl­kes­kom­mu­nen eller kom­mu­nen, og sø­kes inn i vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring først når de kan godt nok norsk til å føl­ge un­der­vis­nin­gen. Der­for er det man­ge som ikke kom­mer i gang med VGO før de er fer­dig med in­tro­duk­sjons­pro­gram­met.

Sær­lig for voks­ne del­ta­ke­re er det da en ut­ford­ring at de mis­ter inn­tekts­sik­ring.

Det kan også være kre­ven­de å hol­de mo­ti­va­sjo­nen oppe for så lan­ge opp­læ­rings­løp.

For noen kan det å lære fag og språk pa­ral­lelt gjø­re at man både læ­rer norsk for­te­re, og at man blir mer mo­ti­vert for å stå i opp­læ­ring – for­di de sam­ti­dig læ­rer et fag de mest­rer bed­re enn norsk. Språk er mod­nings­fag som det gjer­ne tar tid å mest­re uan­sett – og for de fles­te går det fint å lære and­re ting pa­ral­lelt.

Det fin­nes fle­re ek­sem­p­ler på sko­ler og til­ret­te­lag­te kurs hvor det å leg­ges til ret­te for at ele­ver/del­ta­ke­re kan lære fag og språk pa­ral­lelt. Det skjer for ek­sem­pel ved at man har språk­støt­te som in­te­grert språk- og fag­opp­læ­ring, el­ler eks­tra res­sur­ser når del­ta­ker­ne er ute i be­drift (for ek­sem­pel en norsk­læ­rer med i verk­ste­det).

I til­legg kan man­ge tren­ge ut­vi­det opp­læ­rings­tid, for ek­sem­pel ved å ta VG1 over to år. Når mo­dul­struk­tu­rert opp­læ­ring som inn­fø­res i 13 læ­re­fag fra høs­ten 2024, åp­nes det for mer flek­si­bi­li­tet og fle­re mu­lig­he­ter for til­ret­te­leg­ging.

Men så langt er det få vi­de­re­gå­en­de sko­ler som tar i bruk slike til­tak i sær­lig grad.

En an­nen grunn til at man­ge ikke får tatt vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring gjen­nom in­tro­duk­sjons­pro­gram­met, er at de ikke mø­ter opp­taks­kra­ve­ne i fyl­kes­kom­mu­nen. Noen flykt­nin­ger mang­ler do­ku­men­ta­sjon på full­ført grunn­sko­le, og må gjen­nom­fø­re re­al­kom­pe­tan­se­vur­de­ring før opp­tak.

Re­al­kom­pe­tan­se­vur­de­ring av grunn­sko­le blir imid­ler­tid lite brukt. Noen kom­mu­ner har sto­re ut­ford­rin­ger med å til­by det­te til de som tren­ger det, og sen­der i ste­det del­ta­ker­ne på grunn­sko­le på nytt.

For del­ta­ke­re over 25 år ope­re­rer noen fyl­kes­kom­mu­ner med krav om eng­elsk fra grunn­sko­len for opp­tak. Også det­te gjør at noen del­ta­ke­re en­der opp med å ta grunn­sko­le på nytt, før de kan star­te i VG1.

Til nå er det i stor grad kom­mu­ne­nes vok­sen­opp­læ­ring og uli­ke inn­fø­rings­til­bud i fyl­kes­kom­mu­nen som har hatt an­svar for opp­læ­ring i norsk for ny­an­kom­ne flykt­nin­ger. De har opp­ar­bei­det seg god er­fa­ring med å job­be med den­ne grup­pen, og har ikke all­tid til­lit til at fyl­kes­kom­mu­nen vil leg­ge til ret­te på en god måte der­som ele­ver/del­ta­ke­re sen­des vi­de­re til vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring. De er red­de for at om de sen­der dem for tid­lig til vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring, uten at de har godt nok grunn­lag i norsk, eng­elsk og and­re grunn­sko­le­fag, vil de ikke kla­re å gjen­nom­fø­re.

Mang­len­de til­tro til at fyl­kes­kom­mu­nen vil føl­ge opp og leg­ge til ret­te, gjør at de hol­der del­ta­ke­re til­ba­ke for å gi dem best mu­lig grunn­lag før de star­ter.

Det kan gjø­re at fyl­kes­kom­mu­nen ikke får mu­lig­het til å ta det an­sva­ret de har fått. For man­ge del­ta­ke­re med­fø­rer det at de bru­ker unød­ven­dig lang tid på å kom­me i gang med vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring. Det øker i sin tur sjan­sen for at de drop­per ut på grunn av mang­len­de inn­tekts­sik­ring el­ler svik­ten­de mo­ti­va­sjon.

Powered by Labrador CMS