Nyheter

Grete Haugdal, kommunedirektør i Osen, startet karrieren ved et call-senter i Belgia.
Grete Haugdal, kommunedirektør i Osen, startet karrieren ved et call-senter i Belgia.

Min første jobb: Betjente skandinaver fra call-senter i Belgia

Et kjærlighetsforhold til en belgier ble starten på flere år i it-bransjen innen support og salg for kommunedirektør Grete Haugdal i Osen.

Publisert Sist oppdatert

Grete Haugdal

Kommunedirektør i Osen siden august 2023.

Utdanning: Bl.a. cand.mag. i økonomisk-administrative fag ved NTNU, executive master fra BI i kommunikasjon og PR, samspill og ledelse ved NHH, samfunnsplanlegging ved UiT.

Arbeidserfaring: Bl.a. kontorsjef hos Kommunal- og distriktsdepartementet, seniorrådgiver hos Miljøverndepartementet, rådgiver og stabsleder hos Landbruks- og matdepartementet, markeds- og administrasjonsansvarlig hos Techem Norge AS.

Hva var din første betalte jobb? spurte Kommunal Rapport i årets kommunedirektørundersøkelse. Grete Haugdals første betalte jobb var ved et call-senter i Belgia. 

– Hvordan fikk du jobben?

– Jeg hadde en flamsk kjæreste, og hadde et mål om å flytte til Belgia. Via bekjente fikk jeg en jobb på et call-senter hos et stort firma i Brussel, som tilbød call-senter-service til ulike kunder. Dette var tilbake i 1996, tror jeg.

– Hva gikk jobben ut på?

– Jeg ga teknisk support for Nokia, først og fremst til skandinaver. Dette var i mobiltelefonens spede begynnelse, med store modemkort som skulle kobles til PC. Flere hadde problemer med installasjon og bruk. Det var litt annerledes før.

– Hva lærte du?

– Det man lærer av en slik type jobb, er å være en problemløser. Du lærer språk, men også hvordan du skal forholde deg til veldig mange forskjellige mennesker. Det jobbet folk der fra hele Europa, og jobbspråket oss imellom var engelsk. Jeg kan fremdeles forstå flamsk. Hvis jeg får forberedt meg litt, kan jeg også snakke det. 

– Hva har du tatt med deg videre?

– Det at jeg i det hele tatt valgte å begynne i en slik jobb, tyder vel på at jeg er ganske uredd. Jeg tror man lærer å dykke ned i ting du ikke kan fra før, og så lære det etter hvert. Jeg jobbet i IT-bransjen i flere år etterpå, blant annet i et belgisk firma som lagde software og hardware knyttet til skanning. Der hadde jeg salgsansvar for Skandinavia. Flere av jobbene jeg fikk senere, fikk jeg nok fordi jeg hadde bakgrunn fra call-senteret.

– Har bakgrunn fra salg vært en fordel i jobben som kommunedirektør?

– Jeg vet ikke. Jeg har vært litt kort der jeg er nå. Jeg har også flere år bak meg fra offentlig forvaltning i departement, og har dessuten vært politisk aktiv. Jeg tror det er en fordel å ha bred og variert bakgrunn, fordi oppgavene som skal løses i en kommune er sammensatte. Jeg har også utdanning innen kommunikasjon, og er oppmerksom på det som virkemiddel. Vi har ingen kommunikasjonsavdeling hos oss. Vi har forsøkt å utvikle kommunikasjonen for å bygge omdømme det siste halvåret. Det handler vel om å selge seg inn.

Kommunedirektørundersøkelsen 2024

Kommunedirektørundersøkelsen er en årlig spørreundersøkelse fra Kommunal Rapport.

Samtlige kommunedirektører får tilsendt et digitalt spørreskjema via kommunens postmottak.

I år ble skjemaet sendt ut i juni.

155 kommunedirektører har besvart årets undersøkelse.

Powered by Labrador CMS