Leder

Tana kommune klatret fra bunnen til 2. plass på Åpenhetsbarometeret på to år, etter at kommunedirektør Inger Fjellgren satte i gang et omfattende arbeid for større åpenhet.
Tana kommune klatret fra bunnen til 2. plass på Åpenhetsbarometeret på to år, etter at kommunedirektør Inger Fjellgren satte i gang et omfattende arbeid for større åpenhet.

Åpenheten kan bedres raskt

En kommune kan gjøre mye på kort tid for å bedre åpenheten, viser Åpenhetsbarometeret.

Publisert Sist oppdatert

For to år siden lå Tana på bunnen av Åpenhetsbarometeret. I år ble kommunen nummer 2. Det var blant annet en artikkel om Modalens topplassering i 2021 som inspirerte Tanas kommunedirektør Inger Fjellgren til å ville gjøre kommunen mer åpen. Det fortalte hun under årets framleggelse av Åpenhetsbarometeret.

Det er all grunn for andre kommuner til å la seg inspirere av Tana.

I et treårig prosjekt har Kommunal Rapport samarbeidet med Pressens offentlighetsutvalg om å kåre landets mest åpne kommune. Undersøkelsen sier noe om hvordan det står til med infrastrukturen som trengs for å sikre muligheter for åpenhet. Det handler om behandling av innsynskrav, postlister med gode søkemuligheter, dokumenter i fulltekst og tilgang til politiske dokumenter.

I Tana satte Fjellgren i gang et arbeid for å gjøre kommunen mer åpen. Hun sørget for saksbehandling av innsynskrav i tråd med offentlighetslovens prinsipp om meroffentlighet. Det førte til mer innsyn, men også færre klager på avslag og dermed mindre arbeid for administrasjonen.

Det er all grunn for andre kommuner til å la seg inspirere av Tana og de andre kommunene som gjør det godt i undersøkelsen. Selv om arbeidet med en kultur for åpenhet og innsyn er et møysommelig arbeid, er det altså mulig å oppnå framskritt på kort tid hvis det er vilje og ledelse til stede.

Det er det behov for. I årets undersøkelse avslo for eksempel 39 kommuner innsyn i den overordnede beredskapsplanen. Kun én kommune vurderte merinnsyn.

Lederen av Pressens offentlighetsutvalg, Tron Strand, peker i denne forbindelsen på merinnsynsbestemmelsen i offentlighetsloven. Den sier at når organet kan gjøre unntak fra innsyn, skal det likevel vurdere å gi helt eller delvis innsyn. Det bør gis innsyn dersom hensynet til offentlig innsyn veier tyngre enn behovet for unntak.

Strand har rett i at det er alvorlig at kommunene enten ikke er klar over dette eller ikke velger å følge bestemmelsen.

Også når det gjelder publisering av klikkbare fulltekstdokumenter i postlistene kan mange kommuner bli bedre. Det er fortsatt over halvparten av kommunene som ikke har dette på plass.

Samtidig er det framskritt å spore. Alle kommuner har postlister på nett. Forbedringen er solid fra 2018. De aller fleste kommunene strømmer kommunestyremøtene. Nå gjenstår bare utvalgsmøtene.

Alt dette er tiltak som kan bidra til en åpenhetskultur som kommunenen trenger for å ha tillit som leverandør av tjenester og utøver av makt og myndighet.

Powered by Labrador CMS