Leder

– Som politikere står vi ansvarlig overfor innbyggerne. Er det hemmelig det vi driver med bak lukkede dører, spør Skard. Svaret gir seg selv, mener Kommunal Rapport.
– Som politikere står vi ansvarlig overfor innbyggerne. Er det hemmelig det vi driver med bak lukkede dører, spør Skard. Svaret gir seg selv, mener Kommunal Rapport.

Det trengs mer åpenhet om klagesaker

KS-veteran Halvdan Skard har rett. Kommunale klagenemnder må informere bedre om resultatene av klagebehandlingen.

Publisert Sist oppdatert

Den tidligere KS-lederen og Ap-politikeren i Bærum satt fram til i fjor høst i klagenemnda i Bærum kommune. Han mener det som foregår der, og resultatene av klagebehandlingen, må bli bedre kjent.

Hvordan fungerer åpenheten i praksis?

– Som politikere står vi ansvarlig overfor innbyggerne. Er det hemmelig det vi driver med bak lukkede dører, spør Skard.

Svaret gir seg selv. Ingenting er hemmelig, men noen opplysninger kan være unntatt offentligheten av ulike grunner. Uansett har Skard gode poenger når han på vegne av innbyggerne spør om det nytter å klage. Den kunnskapen trenger innbyggerne i møte med et stort og komplisert kommuneapparat, som fatter mange og inngripende vedtak.

Selv ressurssterke mennesker kan kjenne på maktesløshet i møte med kommunal saksbehandling. Da er det viktig at en sikkerhetsventil som klagebehandlingen, fungerer etter hensikten.

I forbindelse med at Skard tok opp denne problemstillingen, undersøkte Kommunal Rapport hvilken praksis enkeltkommuner har for aktivitetene i klagenemndene. Variasjonen var stor, men informasjonen om det som foregikk, var knapp.

Det kan skyldes at kommunene har begrenset plikt til å legge ut sakslister, sakspapirer og protokoller på sine nettsider.

Det er lett å snakke om en åpen og innbyggerorientert kommune i festtaler, men hvordan fungerer dette i praksis? Det ser vi først når sakene er kompliserte, og regler og prosedyrer må tilpasses ambisjoner om innsyn og medienes behov for å vite hva som foregår.

Ifølge Torill Hodt Heggen (H), leder av klageutvalget i Bærum i tredje periode, er det mulig å få til større åpenhet og samtidig ivareta taushetsplikt og personvernhensyn.

I dag blir møtene i Bærum videooverført. Når utvalget lukker møtet av personvernhensyn, blir videooverføringen stoppet. 

Heggen sier hun ikke har registrert noen problemer med deres måte å gjøre det på. Hun vurderer om flere saker kan ha en åpen, generell del og en annen del som ikke er åpen av hensyn til taushetsplikt eller personvern.

Praksisen i Bærum viser at det er mulig å åpne klagesaksbehandlingen for allmennheten. Hvis en oppsummering av resultatene av denne behandlingen i tillegg gjøres enkelt tilgjengelig på kommunens nettsider, kan vi for alvor snakke om gode skritt innen innbyggerorientert forvaltning.

Her er det noe å lære for mange kommuner.

Powered by Labrador CMS