Leder

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) lanserte nylig Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole, som er utarbeidet i samarbeid med KS. Til høyre styreleder Gunn Marit Helgesen (H) i KS.
Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) lanserte nylig Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole, som er utarbeidet i samarbeid med KS. Til høyre styreleder Gunn Marit Helgesen (H) i KS.

Digital strategi på etterskudd

En ny digital strategi for skole og barnehage er lansert. Vel og bra, men er den kraftfull og konkret nok?

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med en reportasjeserie om digitalisering i skolen i Kommunal Rapport i fjor høst sa kunnskapsminister Tonje Brenna at digitaliseringen av skolen har skjedd uten nok kunnskap eller god forankring. Det bekymret statsråden.

Det er bra at det skal utvikles en nasjonal tjenestekatalog for digitale læremidler.

Samtidig varslet Brenna en ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole for perioden 2023–2030. Den foreligger nå, utarbeidet i samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet og KS, som representerer barnehage- og skoleeierne.

Strategien skal styrke det som kalles den digitale grunnmuren og øke kvaliteten i måten vi bruker teknologi på. Den angir også viktige prinsipper for arbeidet, blant annet hensynet til barn og unges beste, personvern og vilje til innovasjon.

Det er bra at lokale og nasjonale krefter finner sammen. Nasjonale myndigheter må legge overordnede rammer og sikre ressurser. Kommuner og fylkeskommuner kjenner skolehverdagen og møter elevene og deres familier.

Brenna har rett i at skoler og barnehager har tatt i bruk digitale verktøy og praksiser uten at det alltid har vært like gjennomtenkt og faglig begrunnet. Det er i seg selv bekymringsfullt og avslører en faglig og politisk naivisme i møte med teknologi og digitalisering.

Den nye strategien skal hjelpe oss til å ligge i forkant av utviklingen. Samtidig heter det at denne type endringer ikke kan styres av en enkelt plan, forskrift eller beslutning.

Ifølge strategien må digitalisering og teknologi også møtes som en del av skolens naturlige utvikling. Det lyder riktig, men hvordan skal vi som samfunnet konkret håndtere dette paradigmeskiftet?

Det er å håpe at strategien, selv om den kommer seint, kan peke ut en retning som gjør at myndigheter og fagfolk får kraft til å omsette overordnede ambisjoner til konkrete tiltak.

Det er for eksempel bra at det skal utvikles en nasjonal tjenestekatalog for digitale læremidler. Styrket kompetanse trekkes også fram. På andre områder, som kunstig intelligens, kan det være behov for andre virkemidler, for eksempel lover og forskrifter. Det er også riktig å se på hvordan skjermbruk påvirker konsentrasjonsevne, søvnkvalitet og psykisk helse, slik et nytt utvalg skal. Men også det i seineste laget.

Uansett må strategien følges opp av konkrete bevilgninger. Det trengs også politisk og faglig vilje til å bygge kompetanse og styrke bevissthet i møte med en så gjennomgripende utvikling. Teknologi og digitalisering griper inn i det meste vi foretar oss.

Powered by Labrador CMS