Leder

De krevende oppgavene innen helse og omsorg kan ikke løses uten vilje til ny oppgavedeling, ny organisering av arbeidet og arbeidstiden og hensiktsmessig bruk av velferdsteknologi. Det krever ledere som følger opp, mener Kommunal Rapport.
De krevende oppgavene innen helse og omsorg kan ikke løses uten vilje til ny oppgavedeling, ny organisering av arbeidet og arbeidstiden og hensiktsmessig bruk av velferdsteknologi. Det krever ledere som følger opp, mener Kommunal Rapport.

Lederstøtte er avgjørende for omstilling

Kommunesektoren klarer ikke den nødvendige omstillingen uten at topplederne gir tilstrekkelig støtte.

Publisert Sist oppdatert

Tørn-prosjektet er et godt eksempel på den type omstilling vi må ha mer av i kommunesektoren. Prosjektet startet som et KS-initiativ. Det handler om forsøk med nye arbeids- og organisasjonsformer i helse- omsorgssektoren. 

Omstillingsprosjekter blir en stadig større del av toppledernes arbeidsdag.

For inneværende år er bevilgningen til Tørn-programmet utvidet med om lag 58 millioner kroner. KS, de regionale helseforetakene og Helsedirektoratet følger opp programmet. 

I den nye nasjonale helse- og samhandlingsplanen utvides Tørn til også å gjelde spesialisthelsetjenesten. Dette er et positivt og viktig signal.

De krevende oppgavene innen sektoren kan ikke løses uten det som er målene med Tørn, nemlig vilje til ny oppgavedeling, ny organisering av arbeidet og arbeidstiden og hensiktsmessig bruk av velferdsteknologi i ny oppgavedeling.

En fersk underveisevaluering peker på flere positive resultater i deltakerkommunene. Blant annet har arbeidet med oppgavedeling «ført til etablering av klarere og nye roller og funksjoner for ulike yrkesgrupper. For de fleste ansatte har involvering og medvirkning vært en positiv opplevels.».

Evalueringen trekker også fram det som er vanskelig – turnover blant nøkkelpersoner, krevende partssamarbeid og endringsmotstand blant ansatte, som forsterkes av deltidskulturen og manglende ressurser.

Manglende støtte fra kommunens ledelse nevnes også, som «den mest grunnleggende av disse utfordringene og samtidig den som burde være enklest å gjøre noe med.»

Leif Moland ved Fafo, en av forskerne bak rapporten, sa til Kommunal Rapport at ledere på toppnivå ikke forstår viktige forutsetninger for å kunne bruke ressursene bedre.

Moland pekte på at de heller sparer enn å øke grunnbemanningen. Dermed øker vikarutgiftene og presset på arbeidstakerne. Det gjør omstilling vanskeligere.

Moland minner også om at kulturendring som regel er et motvindsprosjekt. – Ledere som skal drive med endringer, må ha støtte fra ledelsen lenger opp, i tillegg til tilstrekkelige ressurser, sier han.

Omstilling skjer alltid i et samspill mellom topp og bunn, mellom ledere og arbeidstakere. Det er lett å forstå at lederne ikke rekker over alt. Hverdagen er hektisk med mange og sprikende oppgaver.

Samtidig vil omstillingsprosjekter bli en stadig større del av arbeidsdagen. Derfor er det avgjørende at de rydder tid til å følge opp, enten det er Tørn eller andre viktige områder.

Powered by Labrador CMS