Leder

Mest mulig åpenhet i kommunal saksbehandling er lovfestet. Saksbehandling skal ikke starte i utilgjengelige møteportaler, møter skal ikke avvikles uten formell innkalling og åpenhet.
Mest mulig åpenhet i kommunal saksbehandling er lovfestet. Saksbehandling skal ikke starte i utilgjengelige møteportaler, møter skal ikke avvikles uten formell innkalling og åpenhet.

Legg til rette for politisk engasjement!

Demokratiets festdag er over. Da er det på tide med praktisk oppfølging, blant annet ved å sørge for åpenhet rundt politiske møter.

Publisert Sist oppdatert

Mest mulig åpenhet i kommunal saksbehandling er lovfestet. Saksbehandling skal ikke starte i utilgjengelige møteportaler, møter skal ikke avvikles uten formell innkalling og åpenhet.

Dette burde være selvsagt, men prinsippene er verdt lite hvis de ikke respekteres i det daglige arbeidet i lokalpolitikken.

Hvorfor praktisere mindre offentlighet når det er mer offentlighet som er intensjonen i lovverket?

Et eksempel på hvordan prinsipper lider under diskuterbar praksis, har vi i Larvik.

Kommunen har valgt å unnta innsendte forslag til vedtak i folkevalgte organer fra offentlighet. Forslagene er sendt til administrasjonen i forkant av møtene. Larvik tolker offentlighetsloven slik at det er mulig å nekte innsyn i politikernes forslag. Kommunen påberoper seg støtte fra Kommunaldepartementet.

Bakgrunnen for saken er kommunens møteportal, kalt «Bobla». Etter kritikk fra blant andre Sivilombudet og lokalmediene stengte kommunen den muligheten politikerne hadde for å legge inn og kommentere forslag før et møte formelt var satt. Slik aktivitet regnes som en del av organets saksbehandling. Det skal bare skje når møter formelt er satt.

Larviks opprinnelige praksis gjorde det umulig for omverdenen å få innsyn i forslag og kommentarer lagt inn i forkant. Det var også vanskelig å følge med underveis i møtet. Deltakerne henviste til stadighet til Bobla. Dette siste er et problem også i andre kommuner, for eksempel Karmøy.

Etter at Bobla ble midlertidig stengt, ble innkomne forslag publisert før møtestart på kommunens nettsider. Det var et godt eksempel på praktisering av meroffentlighet, helt i tråd med offentlighetsloven.

Men nå er det slutt på meroffentligheten etter at Bobla nylig ble tatt i bruk igjen.

Larvik ba Kommunaldepartementet avklare hvilket handlingsrom kommunen har for å publisere folkevalgtes forslag til vedtak i forkant av møter uten at dette er i strid med lovens bestemmelse om at saksbehandling og vedtak skal treffes i møter.

Departementets generelle tolkning av reglene i kommuneloven er at dette er greit. Det er nærliggende ikke å anse forslag som sendes administrasjonen, og som ikke kan kommenteres eller endres før det formelt er framsatt, som saksbehandling.

Kommunen har sitt på det tørre, men legger i praksis ikke til rette for meroffentlighet. Forslag som kan komme til debatt og votering, er relevant informasjon både før og under et møte.

Spørsmålet Larvik og andre kommuner som bruker ulike møteportaler må stille seg, er enkelt: Hvorfor praktisere mindre offentlighet når det er mer offentlighet som er intensjonen i lovverket?

Powered by Labrador CMS