Leder

Et for rigid krav om hvilke lærerutdanninger som skal godkjennes, vil kunne forhindre rekruttering av gode medarbeidere i en midlertidig situasjon, mener Kommunal Rapport.
Et for rigid krav om hvilke lærerutdanninger som skal godkjennes, vil kunne forhindre rekruttering av gode medarbeidere i en midlertidig situasjon, mener Kommunal Rapport.

Vi trenger fleksibel lærervurdering

Selvsagt skal lærere være lærerutdannet, men en tydelig lov må ikke frata skoleeierne, altså kommuner og fylkeskommuner, all handlefrihet.

Publisert Sist oppdatert

KS, Kunnskapsdepartementet og Utdanningsforbundet er enige om at opplæringsloven må bli tydelig på et viktig punkt. Det dreier seg om å lovfeste et krav om pedagogisk utdanning for å bli ansatt som lærer i skolen.

For å sikre kvalifisert arbeidskraft må det være rom for fleksible løsninger.

Det er bra og viktig at de tre aktørene samler seg om en presisering av den nylig vedtatte opplæringsloven.

Stortinget behandlet lovforslaget tidligere i år. Da slo en samlet utdannings- og forskningskomite fast at «det må være et klart mål at ansatte i lærerstilling skal være kvalifisert, og at regelverk og virkemidler må ses i sammenheng for å nå dette målet».

Nå har altså departementet og partene lyktes med første skritt; en innledende enighet om en presisering. Det er i seg selv gledelig. Forholdet mellom lærerorganisasjonene og KS, arbeidsgiverorganisasjon og representant for skoleeierne, har de siste årene vært anstrengt.

Oppvekst- og utdanningssektoren vil aldri lykkes med sine oppgaver hvis ikke disse aktørene samarbeider og klarer å håndtere uenigheter. Det som skjer nå, er gode takter.

Neste skritt blir å vurdere den mer detaljerte formuleringen som skal komme fra Kunnskapsdepartementet. Djevelen ligger også her i detaljene.

Utdanningsforbundet ønsker minst mulig avvik fra kravet om lærerutdanning.

KS ønsker at skoleeierne, som styrer og drifter skolene, skal ha rom for fleksibilitet når skolehverdagen skal organiseres.

Ifølge en fersk undersøkelse fra NTNU er det ikke store utfordringer med å rekruttere lærere ved de fleste skolene i Norge. Men i noen kommuner, spesielt der skolene ligger usentralt til, er utfordringene større.

For disse kommunene er det nødvendig å øke innsatsen for å sikre kvalifisert arbeidskraft. Da trengs det rom for fleksible løsninger.

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) presiserte da treenighet ble presentert nylig, at hun ikke vil ta bort dagens mulighet til å ansette midlertidig hvis det mangler kvalifiserte lærere. Det var også signalet fra Stortinget.

Det er fornuftig. Et for rigid krav om hvilke utdanninger som skal godkjennes, vil kunne forhindre rekruttering av gode medarbeidere i en midlertidig situasjon.

Powered by Labrador CMS