Nyheter

Theatercaféen er en av restaurantene PR-byrået First House har arrangert middag på, og hvor regningen er tatt av Telemark fylkeskommune. Foto: Heiko Junge / Scanpix
Theatercaféen er en av restaurantene PR-byrået First House har arrangert middag på, og hvor regningen er tatt av Telemark fylkeskommune. Foto: Heiko Junge / Scanpix

Fakturerte kommunen for konjakk og fiskemiddag

De siste tre årene har kommuner og fylkeskommuner brukt 74 millioner kroner på selskaper registrert på bransjen "PR og kommunikasjonstjenester". Nå kommer det fram at Telemark fylkeskommune har betalt middager med store mengder alkohol i regi av PR-byrået First House.

Publisert Sist oppdatert

Kommunal-Rapport.no har tidligere omtalt hvordan kommunikasjonsbyråene håver inn på kommunene. Bare i 2014 ble det utbetalt drøyt 32 millioner kroner til selskaper registrert på bransjen PR og kommunikasjonstjenester.

Les også: Brukte 6 millioner kroner på kampanje om bæsj, tiss og dopapir.

Ser man kommunene og fylkeskommunenes PR-kjøp under ett, har fylkeskommunene stått for 40 prosent av innkjøpene fra bransjen de siste tre årene. Av 74,6 millioner kroner som kommuner og fylkeskommuner har utbetalt til selskaper registrert på bransjen de siste tre årene, har fylkeskommunene betalt 30,2 millioner kroner.

I dag avdekker NRK Telemark hva noen av pengene er brukt på.

Dyre restauranter

I tillegg til en avtalt leveranse verdt over 6 millioner kroner, har fylkeskommunen refundert middager på spisestedene Grand, The Thief, Theatercaféen og Lofoten fiskerestaurant.

Regningen fra sistnevnte fiskerestaurant kom alene på 13.142 kroner. Den kvelden spiste og drakk et følge på ni personer akevitt og konjakk, i tillegg til restaurantens meny til kroner 550 per person, ifølge NRK. Snittprisen per person ble dermed 1.460 kroner.

– Jeg var med på Lofoten, men drakk bare Cola, uttaler Bård Hoksrud til NRK, som var til stede denne kvelden.

Skulle skaffe 300 arbeidsplasser

Fylkesrådmann i Telemark, Evy-Anni Evensen, bekrefter at restaurantregningene er godkjent på forhånd. Når ting skjer utenfor Oslo, leverer First House regning på mat og drikke, forklarer hun.

– Middager er spesielt. Det er bestilt og avtalt med oss utenom kontrakten for nettverksbygging, sier Evensen til NRK.

First House har ifølge NRK lovet å skaffe fylkeskommunen 300 nye arbeidsplasser, men har hittil ikke skaffet en eneste en.

– Vi har ikke gitt opp, sier rådgiver i First House Bjørn Richard Johansen, for øvrig en av deltakerne på Lofoten fiskerestaurant til NRK. Han forsvarer fakturaene selskapet har sendt til fylkeskommunen, og minner samtidig om at oppdraget First House er leid inn til å løse for fylkeskommunen, har et langsiktig perspektiv.

Heller ikke fylkesordfører Terje Riis-Johansen er misfornøyd. Han minner om at utgiftene for leveransene betales i et spleiselag mellom fylkeskommunen og Innovasjon Norge.

First House: Umusikalsk

- Vi ser at det var uheldig og umusikalsk å fakturere småutgifter som for eksempel mat på vei til møter i et så omfattende prosjekt. Dette burde vi ha fanget opp selv. Vi har beklaget dette overfor kunden og den oppmerksomhet det har skapt, sier administrerende direktør Per Høiby i First House til Kommunal-Rapport.no.

Siden oppstarten av prosjektet i 2013, har First House arbeidet på oppdrag fra Telemark Fylkeskommune og Innovasjon Norge med å skape oppmerksomhet og interesse blant investorer og internasjonalt næringsliv for å etablere virksomheter i Telemark, informerer Høiby.

- Det var bred politisk enighet i Telemark om å satse på dette prosjektet, og Innovasjon Norge har bidratt med 50 prosent av budsjettet. I snart tre år har First House bistått oppdragsgiverne i tråd med mandatet, for å bygge viktige kontakter og lokalisere nye arbeidsplasser til Telemark, påpeker Høiby. Han utdyper:

- Det første har vi, sammen med oppdragsgiveren, lykkes med. At prosjektet ennå ikke har konkrete nyetableringer å vise til, betyr ikke at dette ikke vil skje. Gjennom prosjektet er det brakt inn et stort antall aktører, blant annet store internasjonale selskaper og investorer. For disse er nå Telemark satt på kartet som et mulig sted for næringsutvikling, og mange av dem gjør fortsatt vurderinger med tanke på å etablere seg i Telemark, sier Høiby.

Totalprosjektet har en ramme på 6 millioner kroner. Totalt har oppdragsgiveren betalt First House 3,8 millioner kroner, ifølge Høiby.

- Det å lykkes med slike prosjekter, er et møysommelig arbeid. Men det er viktig å se potensialet i dette prosjektet, sier Høiby.

Saken er oppdatert med uttalelsene fra First House.

Powered by Labrador CMS