Debatt

Bedre, men ikke særlig flere innovative anskaffelser
Innovasjon krever mot og risikovilje, og det skjer ikke av seg selv. Derfor må det gis tydelige signaler helt fra øverste hold.
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning
Etter 15 år med innovative anskaffelser i Norge får vi til mer innovasjon gjennom innovative offentlige anskaffelser, men sliter med å få til flere.
Problemet er ikke mangel på bedre løsninger, men at offentlige virksomheter ikke etterspør nye løsninger i tilstrekkelig grad.
Flere gode krefter må jobbe sammen for å gjøre ord om til handling.
At det offentlige etterspør nye og bedre produkter og tjenester er helt avgjørende for å kunne løse økende samfunnsutfordringer. Det gjelder enten det er snakk om velferdsteknologi, klima- og miljøteknologi eller sikkerhets- og beredskapsteknologi osv.
Innovasjon krever mot og risikovilje, og det skjer ikke av seg selv. Derfor må det helt fra øverste hold – departementsnivå, kommunestyrer og fylkesting – gis tydelige signaler om at en større andel av de 780 milliardene vi bruker på innkjøp årlig, skal brukes på innovative anskaffelser.
EU har satt som mål for medlemslandene at andelen innovative anskaffelser bør ligge på 17 prosent. Tallene vi har tilgjengelige, tyder det på at andelen i Norge er på ca. 3 prosent, ifølge tall fra DFØ.
Dersom Norge setter egne mål, vil det understreke viktigheten av at offentlige virksomheter tenker innovasjon når de kjøper produkter og tjenester på vegne av samfunnet.
Når EU måler forutsetningene for innovative anskaffelser havner Norge på sjuendeplass. De viktigste grunnene til at vi ikke havner helt på topp, ifølge EU-undersøkelsen, er at vi mangler:
• En nasjonal handlingsplan for å løfte innovative anskaffelser.
• Mål for andel av anskaffelsene som skal være innovative.
• Oversikt av andelen innovative anskaffelser.
• Insentiver for innovative anskaffelser.
I DFØs anskaffelsesundersøkelse fra 2024 kommer det fram at spesielt kommunene verken har tid, kunnskap eller penger til å gjøre innovative anskaffelser. Med stadig strammere kommunebudsjetter vil ikke det endre seg framover.
Her er noen konkrete tiltak som kan bidra til flere innovative anskaffelser:
• Enova kan støtte kjøp av innovative løsninger, slik de gjør for grønne løsninger.
• Regjeringen kan gjenopprette og utvikle finansiell støtte til utvikling av nye løsninger.
• Regjeringen kan utarbeide en nasjonal handlingsplan for innovative anskaffelser.
• Offentlig ledelse må etterspørre og måle effekten av innovative anskaffelser.
• Offentlige virksomheter må satse mer på digitalisering av offentlige tjenester.
I fjor så vi at perspektivmeldingen, Nasjonal transportplan, forsvarsløftet, digitaliseringsstrategien og ventetidsløftet peker på betydningen av innovasjon som avgjørende for at det offentlige skal håndtere utfordringene vi står i fremover.
Det gir tydelige signaler om hvor viktig innovative anskaffelser er for å finne løsninger på dagens og morgendagens behov. Her må flere gode krefter jobbe sammen for å gjøre ord om til handling.